Big Data hyötykäyttöön

29.5.2014  |  Artikkelit, Digitalisaatio

On valtavia tietomassoja, ja on päteviä työkaluja niiden käsittelyyn. Nyt kysytään tulkinnan taitoa ja hyviä bisnesideoita.

Big Data hyötykäyttöön

Ennustaminen on aina vaikeaa. Sen tietää jokainen, joka suunnittelee uutta tuotetta, ja jokainen, joka yrittää varautua epidemiaan, liikenneruuhkaan tai laakereiden kulumiseen. Täsmäapua odotetaan digitaalisesta tietomassasta, jota kutsutaan Big Dataksi.

PwC:n teknologiakonsultoinnin johtaja Riku Lindfors korostaa, että Big Datalla ei viitata vain tietomassan kokoon vaan myös suureen nopeuteen, jolla dataa kertyy ja jolla se liikkuu. Lisäksi isoa dataa tulee lukuisista eri lähteistä ja monissa eri muodoissa: tarkkoina lukemina antureista ja vapaina kommentteina sosiaalisesta mediasta.

Tieto ohjaa uusiin suuntiin

Yrityksille Big Data merkitsee tavallisesti mahdollisuutta lisätä liikevaihtoa, tehostaa toimintaa tai pienentää riskiä”, Lindfors kiteyttää.

Hänen mukaansa ison datan hyödyntämistä ei jarruta enää ainakaan teknologia. On sovelluksia, jotka keräävät tosiaikaista dataa, suodattavat sitä ja yhdistävät perinteisempään. On työkaluja, jotka tunnistavat tietomassasta malleja data-analyytikon, tai datatutkijan, avuksi. Ja pilvessä sovelluksiin pääsee käsiksi kohtuuhinnalla.

Tilanne on pitkälti sama kuin 10–15 vuotta sitten verkkokaupan kohdalla. Pitää vain aloittaa, ja osa on jo aloittanut, Lindfors sanoo.

Hänen mukaansa tärkeintä on tunnistaa aluksi, millaista arvokasta tietoa organisaatiossa on ja miten sitä voisi käyttää.

Tieto voi olla yritykselle jopa uuden liiketoiminnan alku, tai jos yritys tai yhteisö avaa datansa, joku muu voi kehittää sen päälle sovelluksiaan.

 Kokeilemalla kohti suurempaa

Sanoma Oyj:ssä on panostettu web-analytiikkaan jo vuosia, mutta keväällä 2013 konserni käynnisti varsinaisen Big Data -hankkeensa.

Keräämme dataa yhä systemaattisemmin ja pyrimme entistä enemmän ennakoimaan kuluttajien käyttäytymistä ja vaikuttamaan siihen, kertoo Sanoma Oyj:n kuluttajadatan analysointia johtava Ulla Kruhse-Lehtonen.

Hänen mukaansa suuri hanke on aloitettu pienin testiprojektein, joita laajennetaan sitä mukaa, kun tulokset vahvistavat uskoa. On oltava kärsivällinen.

Analytiikka on prosessi. Ei ole maagista mallia, joka tehdään kerran, ja sen jälkeen kaikki toimii. Malleja testaan ja kehitetään lisää, ja testataan taas.

 Toimintatavat uusiksi

Kruhse-Lehtonen korostaa, että iso data koituu hyödyksi vasta, kun organisaatio muuttaa toimintatapojaan.

Rakennamme muun muassa malleja, joiden avulla yritämme tunnistaa etukäteen ne asiakkaat, jotka ovat todennäköisimmin poistumassa, ja kehitämme keinoja estää poistuma. Silloin on tärkeää, että esimerkiksi puhelinmyynti koulutetaan hyödyntämään tietoja.

Sanomalla Big Data -hanke liittyykin koko konsernin tavoitteeseen sijoittaa kuluttaja keskelle ja ottaa tästä 360 asteen näkymä.

Aina sanotaan, että muutos lähtee johdosta, ja se pätee tässäkin asiassa.

Kruhse-Lehtosen mukaan onnistumista auttaa, kun analytiikan kehittäjillä on omaa strategista silmää ja toimiva suhde liiketoiminnan väkeen. Näin he voivat tarkistaa suuntaa kehitystyön kaikissa vaiheissa.

Kisa datatutkijoista kiihtyy

Vaikka pilvipalveluja on helposti tarjolla, isossa talossa iso data on vaatinut myös oman infrastruktuurin rakentamista.

Ei riitä, että palkkaa pari data scientistiä, ja yhtäkkiä ollaan Google, Ulla Kruhse-Lehtonen naurahtaa.

Hän siirtyi Nokialta Sanomalle vajaa kaksi vuotta sitten ja alkoi pian kerätä analytiikan ryhmää Suomeen ja Hollantiin.

Osaajien löytäminen on alalla suuri haaste. Meillä on ollut Suomessa auki työpaikkoja, joihin ei tullut yhtään sopivaa hakemusta. Koko Euroopan tasolla tässä etsitään.

Runsaan kahdenkymmenen hengen ryhmässä työskentelee nyt datainsinöörejä, jotka varmistavat, että raakadata on hyvälaatuista, ja datatutkijoita, jotka rakentavat sovelluksia raakadatan päälle. Osa datatutkijoista keskittyy enemmän tilastotieteeseen, osa tietojenkäsittelyyn. Joukossa on myös tietoturvasta ja kuluttajan tietosuojasta vastaavat henkilöt.

Oma data ja yhteinen data

Kruhse-Lehtonen odottaa tietosuojan kehittyvän merkittävästi lähivuosina.

Uskon, että tulevaisuudessa kuluttaja omistaa oman datansa. Se voi olla fyysisesti eri yrityksillä ja valtiolla, mutta kuluttaja päättää, miten sitä käytetään ja kuka sitä saa käyttää. Ihmiset ymmärtävät datan arvon yhä paremmin.

Kruhse-Lehtonen luottaa siihen, että kuluttaja tunnistaa myös oman etunsa ja luovuttaa dataa esimerkiksi palvelujen personointiin ja hyvin kohdistettuun mainontaan. Yritysten hän odottaa yhdistävän voimansa nykyistä paremmin – myös kansallisella tasolla.

Esimerkiksi suomalaiset mediayritykset ja vähittäiskaupan yritykset ovat mukana suomalaisten arjessa, ja ne voivat kehittää yhdessä uudenlaisia konsepteja, jotka perustuvat asiakasymmärrykseen ja -dataan.

Kaikki toimialat mukaan

Kansainväliset Big Data -mestarit, kuten Amazon ja Google, vievät huomion helposti kuluttajiin. Saman tekevät perinteisemmätkin vähittäiskaupan kanta-asiakasohjelmat sekä älypuhelinten palvelut, jotka hyödyntävät tietoja niin kuluttajan mieltymyksistä kuin sijainnistakin. PwC:n Riku Lindfors odottaa kuitenkin menestystarinoita kaikilta toimialoilta.

Pankit ja vakuutuslaitokset ovat hyödyntäneet dataa jo pitkään. Ja tiedemaailmassa mietitään jo joitain kolmannen sukupolven tietokantaratkaisuja, Lindfors huomauttaa.

Teollisuudessa dataa hyödynnetään yhä enemmän muun muassa laitteiden kunnonhallinnassa sekä tuotannon laadunvalvonnassa.

Julkishallinnossa huomiota on saanut terveydenhuolto. Valoisissa visioissa tiedon käsittely ja tulkinta parantavat merkittävästi terveydenhuollon laatua ja tehoa. Lindfors arvelee, että ennen pitkää myös yksityishenkilö voi saada oman terveysportaalinsa, johon kertyy tietoja lääkärin vastaanotolta ja laboratoriosta sekä hänen omista rannekkeistaan ja älyvaatteistaan.

Koska luvassa on suurta menestystä, tarjolla on myös ylisuuria lupauksia. Lindforsin mukaan Big Dataan liittyvä hype ei kuitenkaan syö sen uskottavuutta. Hän on vakuuttunut, että osa innostuksesta ja sovelluksista haihtuu, mutta jäljelle jäävä osa tiivistyy mielekkääksi toiminnaksi lähivuosina.

Kirjoittaja: Marianna Salin, Kuvat: Shutterstock

Teemu Hiltunen

Liikkeenjohdon konsultointi

+358 (0)20 787 7387

  

Jätä kommentti

(* merkityt kentät ovat pakollisia. Sähköpostiosoitetta ei julkaista kommentin yhteydessä.)