PWC Uutishuone
PWC Uutishuone
01.11.2023|

Viherpesulainsäädäntö tiukentuu – tulevaisuudessa viherpesusta voidaan määrätä yritykselle tuntuvat seuraamusmaksut

Epätäsmällisten tai perusteettomien ympäristöväitteiden esittäminen – eli viherpesu – ei ole lainkaan uusi ilmiö markkinoilla. Nykypäivänä kuluttajat pyrkivät tekemään kestäviä kulutusvalintoja, joten ympäristöväitteiden käyttäminen markkinointiviestinnässä on yrityksille merkittävä kilpailuetu. Kuluttajat kohtaavat kuitenkin yhä enemmän harhaanjohtavaa ja epäluotettavaa tietoa tuotteiden tai palveluiden ympäristöominaisuuksista. Euroopan komission vuonna 2020 tekemän selvityksen mukaan jopa 40 prosenttia tutkituista ympäristöväitteistä oli perusteettomia, ja kuluttajien luottamus ympäristöväitteisiin katsottiin vähäiseksi.