Generatiivisen tekoälyn vaikutus yrityksiin Suomessa ja maailmalla

PwC:n CEO Survey -tutkimus tarjoaa laajan katsauksen siihen, miten generatiivisen tekoälyn ajatellaan vaikuttavan yritysmaailmaan. Tutkimustulokset sekä Suomesta että maailmanlaajuisesti osoittavat, että generatiivinen tekoäly ei ole vain teknologinen muutos. Se on uudenlainen ajattelutapa, joka vaikuttaa liiketoiminnan suorituskykyyn, strategiseen suuntaan ja kilpailuetuun.  

PwC:n CEO Survey -tutkimus tarjoaa laajan katsauksen siihen, miten generatiivisen tekoälyn ajatellaan vaikuttavan yritysmaailmaan. Tutkimustulokset sekä Suomesta että maailmanlaajuisesti osoittavat, että generatiivinen tekoäly ei ole vain teknologinen muutos. Se on uudenlainen ajattelutapa, joka vaikuttaa liiketoiminnan suorituskykyyn, strategiseen suuntaan ja kilpailuetuun.  

Suomalaiset toimitusjohtajat näkevät generatiivisen tekoälyn lisäävän sekä omaa että työntekijöidensä tehokkuutta: 66 prosenttia johtajista odottaa työntekijöidensä ajankäytön tehostuvan, mikä kuvastaa heidän odotuksiaan myös omasta työstään. Tämä on lähellä kansainvälisiä tuloksia, joiden mukaan 64 prosenttia toimitusjohtajista odottaa työnteon tehostumista ja 59 prosenttia parannusta johtamiskykyihinsä. Generatiivisen tekoälyn uskotaan siis tehostavan työprosesseja, automatisoivan rutiinitehtäviä ja mahdollistavan keskittymisen tärkeämpiin tehtäviin.  

Kannattavuuden suhteen suomalaiset toimitusjohtajat ovat sen sijaan hieman kansainvälisiä kollegoitaan varovaisempia; 29 prosenttia johtajista odottaa merkittävää kasvua, kun taas kansainvälisesti vastaava luku on 46 prosenttia. Ero voi viitata konservatiivisempiin talousnäkemyksiin tai tietoisuuteen niistä aloituskustannuksista, joita tekoälyn tehokkaaseen integrointiin tarvitaan. Liikevaihto-odotukset noudattavat samanlaista kaavaa: 20 prosenttia suomalaisista johtajista odottaa liikevaihtoon huomattavaa kasvua, kun taas maailmanlaajuisesti luku on 41 prosenttia.  

Mielenkiintoinen havainto on se, että tutkimuksen mukaan toimitusjohtajat sekä Suomessa (5 prosenttia) että maailmalla (13 prosenttia) suhtautuvat vähiten myönteisesti generatiivisen tekoälyn mahdollisuuteen lisätä henkilöstöä. Suurin osa odottaa vain vähän tai ei ollenkaan muutosta tai jopa henkilökunnan vähenemistä. Tämä saattaa tarkoittaa sitä, että tekoäly tekee joistakin toimenkuvista tarpeettomia tai että tehokkuudessa saavutetut hyödyt vähentävät uusien työntekijöiden tarvetta.  

Global CEO Survey -tutkimus paljastaa myös mielenkiintoisia näkemyksiä generatiivisesta tekoälystä ja sen kasvavasta roolista organisaatioissa: 49 prosenttia suomalaisista toimitusjohtajista sanoo, että generatiivista tekoälyä on jo alettu hyödyntää heidän yrityksessään. Tämä on enemmän kuin maailmanlaajuinen keskiarvo (32 prosenttia), mikä viittaa siihen, että suomalaisyritykset ovat edellä generatiivisten tekoälyratkaisujen toteuttamisessa. Lisäksi 46 prosenttia suomalaisjohtajista sanoo yrityksensä teknologiastrategian muuttuneen viimeisen 12 kuukauden aikana ja pitävän nyt sisällään generatiivisen tekoälyn, mikä korostaa tekoälyn kasvavaa vaikutusta strategisessa suunnittelussa. 

Suomalaiset toimitusjohtajat osoittavat vahvaa luottamusta siihen, että generatiivinen tekoäly parantaa tuotteiden ja palvelujen laatua, ja 73 prosenttia oli samaa mieltä siitä, että parannuksia nähdään seuraavan 12 kuukauden aikana. Heistä 71 prosenttia näkee generatiivisessa tekoälyssä myös potentiaalia sidosryhmien luottamuksen parantamiseen. Tämä näkemys vastaa kansainvälistä käsitystä, mutta Suomessa tulokset ovat vielä optimistisemmat. 63 prosenttia suomalaisista yritysjohtajista on niin ikään samaa mieltä siitä, että generatiivinen tekoäly muuttaa merkittävästi arvon luomista, lunastamista ja pitämistä, mikä on jälleen maailmanlaajuista keskiarvoa korkeampi tulos.  

PwC Suomen tekoälyjohtajana sekä data-analytiikka- ja tekoälytiimin Chief Data Scientistina näkemykseni generatiivisesta tekoälystä ulottuu sen välittömiä hyötyjä pidemmälle, laajempiin vaikutuksiin asti. Tunnistamme tekoälyn potentiaalin määritellä uudelleen toimialoja, muuttaa kilpailuympäristöä sekä luoda uusia arvolupauksia. Olemme kuitenkin yhtä tietoisia sen käyttöönottoon liittyvistä riskeistä. Tehtävämme on varmistaa, että kun tutkimme tekoälyn valtavia mahdollisuuksia, teemme sen sitoutumalla vankkumattomasti eettisiin standardeihin ja tiukkaan hallintoon sekä omistautumalla kaikkien sidosryhmien luottamuksen edistämiseen.  

Meidän on vaalittava työntekijöidemme ammattitaitoa ja valmisteltava heitä tekoälyllä täydennettyä tulevaisuutta varten. Keskittymisemme uusien taitojen kehittämiseen ei ole pelkkä vastaus nousevaan trendiin; se on strategista ennakointia, jotta voimme varmistaa, että henkilökuntamme pysyy innovaatioiden eturintamassa. Kilpailu, jota generatiivisen tekoälyn odotetaan tuovan alalle, ei ole pelote, vaan se toimii kimmokkeena edistyksellisiin ratkaisuihin, jotka vastaavat asiakkaidemme muuttuviin tarpeisiin.  

Generatiivisen tekoälyn sisällyttäminen yritystoimintaan ja palveluihin ei ole vain ajan tasalla pysymistä. Kyse on tien raivaamisesta huippuosaamiselle, suoraselkäisyydelle ja vastuullisille uudistuksille. Lähestymistapamme on kokonaisvaltainen ja kattaa sekä generatiivisen tekoälyn teknologisen kyvykkyyden että ennakoinnin siihen liittyvien haasteiden ratkaisemiseksi. Sitoutuminen vastuulliseen tekoälyn käyttöön on kulmakivemme.  

Yhteenvetona voidaan todeta, että Global CEO Survey -tutkimuksesta saadut oivallukset ovat tärkeä suunnannäyttäjä strategisille aloitteillemme. Kun hyödynnämme generatiivisen tekoälyn potentiaalia, pysymme valppaina ja varmistamme, että tekoälyn integrointi toimintaamme on linjassa perusarvojemme — luottamus, avoimuus ja eettinen vastuu – kanssa. Tulevaisuus houkuttelee lupauksilla ennennäkemättömistä innovaatioista, ja yhdistelmä asiantuntemusta, varovaisuutta ja horjumatonta sitoutumista huippuosaamiseen tekee meistä siihen valmiita.

Lue kattavampi kirjoitus aiheesta englanniksi täältä ja tutustu tarkemmin tutkimustuloksiin täällä.

Shahab Anbarjafari

Data-analytiikka ja tekoäly

+358 (0)20 787 8090

shahab.anbarjafari@pwc.com