Idean alkoi kasvaa Piilaaksossa

2.10.2015  |  Artikkelit, Kasvu ja kansainvälistyminen, Yrittäjyys

Kaliforniaan muuttanut Idean Enterprises Oy:n perustaja Risto Lähdesmäki palkittiin Nordic Business Forumissa PwC’s Most Valuable Entrepreneur -palkinnolla.

”Painovoimalait muuttuvat, kun asiaansa uskoo. Silloin ei jää kiinni mokiin vaan miettii jo, mitä seuraavaksi.” Risto Lähdesmäki vei reilu kolme vuotta sitten Idean Enterprise -yrityksensä Piilaaksoon keskelle markkinoiden kovinta kilpailua. Amerikkaan lähtö kannatti, ja nyt hän piipahti Helsingissä hakemassa PwC:n Most Valuable Entrepreneur -palkinnon.

Bändimeininkiä, hiphoppia, koodausta, käyttöliittymien suunnittelua.

Risto Lähdesmäki, käyttökokemussuunnittelua tekevän Idean Enterprisen perustaja, on aina halunnut tehdä kiinnostavia juttuja. Hän kuvailee itseään edelleen ennemmin kiinnostavien juttujen tekijäksi ja toteuttajaksi kuin yrittäjäksi.

Noita juttuja tehdään nykyään yhdessä usean sadan ihmisen kanssa Suomessa ja erityisesti Yhdysvalloissa. Kun Lähdesmäkeä pyytää kertomaan tarkemmin yrityksen toiminnasta, hän kertoo yrityksen tekevän design-transformaatiota, design-strategiaa ja käyttökokemussuunnittelua.

Suomeksi sanottuna Idean auttaa yrityksen johtoa tekemään digitaalisilla palveluilla rahaa.

Ideanin pääkonttori on sijainnut reilut kolme vuotta Kaliforniassa Palo Altossa ja kasvanut tuona aikana nopeammin kuin koko 12 vuotta vanhan historiansa aikana.

Ideanin asiakkaita ovat muun muassa GoPro, HP, Daimler, Ericsson, LG, Citybank, Samsung ja IBM sekä uutena isona Cisco.

IBM pari vuotta sitten oli meille iso juttu, mutta vuodet ovat opettaneet nöyryyttä. Jalat pysyvät maanpinnalla enkä anna hurmoshenkisen sokerihumalan viedä mennessään. Tunnen kiitollisuutta, mutta en uskalla olla täysin tyytyväinen. Pitää miettiä, mikä on seuraava askel.

Ilman hyviä asiakaskokemuksia kuolet

Suomessa ei Lähdesmäen mielestä vieläkään täysin ymmärretä, kuinka ratkaisevan tärkeitä käyttöliittymä ja palvelumuotoilu ovat asiakaskokemuksen muodostumisessa.

Päätös lähteä Kaliforniaan syntyi pitkälle sen takia, että Lähdesmäki väsyi saarnaajan rooliin.

Hän ei jaksanut vakuuttaa suomalaista yritysjohtoa siitä, että jos asiakaskokemus ei ole hyvä, ei selvitä. Seuraa kuolema.

Ero on massiivinen, kun verrataan suomalaisten ja amerikkalaisten suhtautumisesta palveluarkkitehtuuriin. Siellä emme ole it-talojen kilpailija vaan it-väki on partnerimme. Käyttöliittymäsuunnittelu oli monella jenkkifirmalla mukana budjetissa jo 2010.

Lähdesmäki kehuu Suomessa olevia Ideanin ihmisiä skarpeiksi edelläkävijöiksi. Vaikka heidän rooliaan ei täysin ymmärretä, he ovat saaneet monta hyvää casea, ja sen mukana heidän työnsä jälkeä ja sen tuloksia on alettu arvostaa.

Amerikan ensimmäinen rekrytointi jännitti

Kun Lähdesmäki sanoo, että menestys tehdään hyvällä porukalla, se ei kuulosta lainkaan kliseeltä. Hän on porukastaan ylpeä mutta myös erittäin tarkka siitä, ketä Ideaniin palkataan.

Suurimpia jännityksen aiheita Laaksossa oli, kun palkkasimme ensimmäisen amerikkalaisen suomalaisten joukkoon. Kävimme läpi 200 kandidaattia, jotta löysimme yhden hyvän.

Rekrytointia varten on nykyään oma tiiminsä, joka valitsi viime vuonna lähes 40 ihmistä 3 000:n joukosta.

Lähdesmäki kehuu rekrytoinnissa omaa nenäänsä, joka haistaa joukkoon sopivat ihmiset. Kaikkein tärkeintä on, että kemiat toimivat ja että ihmisellä on oikea asenne. Kaiken muun pystyy oppimaan.

Rekrytoinnit ovatkin yleensä onnistuneet. Ja jos joskus ei ole mennyt aivan nappiin, ”tehdään tarvittavia liikkeitä, sillä se on lopulta kaikkien etu”.

Meidän kolme tärkeintä asiaa ovat ihmiset, kulttuuri ja projektit. Ihmiset luovat kulttuurin ja projektit pitävät ihmiset kiinnostuneina. Kun lähdimme Jenkkeihin, yksi iso syy oli saada hyville ihmisille hienoja projekteja. He olivat ansainneet ne.

Lähdesmäki välittää ihmisistään niin paljon, että teki heille rakkauslaulun (katso myös video ideasta rakkauslaulun takana). Se kuultiin myös PwC:n Most Valuable Entrepreneur -palkinnonjakotilaisuudessa.

Kotia ei pantata

Ideanin värikkääseen historiaan kuuluu muun muassa epäonnistunut kokeilu Kiinan-markkinoilla. Rankkoja paikkoja on mahtunut yrityksen taipaleelle useita.

Lähdesmäki sanoo, että Ideanissa on tehty kolme tai neljä ”konkurssia”, mutta niistä ei ole ulkopuolelle juuri huudeltu. Usko on ollut koetuksella ja turhautuminen toisinaan massiivista.

Totaalisen kanttu vei firma ei silti missään vaiheessa ole ollut. Meillä on koko ajan ollut ydinosaaminen kunnossa. Siihen on voinut aina palata.

Jälkikäteen tosin on huomattu, etteivät vähemmänkään onnistuneet siirrot ole olleet hyödyttömiä. Ainakin niistä on opittu paljon, ja aika moni on poikinut myöhemmin asiakkaita.

Lähdesmäki ei ole halunnut missään vaiheessa ottaa todella isoja riskejä eikä esimerkiksi pantata taloaan.

Jos panee kaiken likoon ja firmaan iskee pahasti, kaikki myös menee. Ydinporukkaan kuuluva Juha Mikkola on sanonut, että bisnes voitetaan kotona. Olen täysin samaa mieltä. Energia tulee kotoa, perheen asiat on pystyttävä pitämään kunnossa.

Hän myöntää auliisti tuntevansa parhaillaan huonoa omaatuntoa. Vaimon ja neljän lapsen kanssa on ollut liian vähän yhteistä aikaa. Kesäloma jäi kuuteen päivään ”mutta kun viikonloput laskee mukaan, päiviä kertyi yhdeksän”.

Edellisellä viikolla bisnekset veivät Shanghaihin, nyt ollaan Helsingissä. Mutta sitten äkkiä kotiin.

Vuoden aikana kertyviä matkapäiviä hän ei ryhdy laskemaan.

Kasvu on kivaa Laaksossa

Kasvaminen ei ollut Ideanin päällimmäisiä tavoitteita alkuvaiheessa. Kasvupolkuja ryhdyttiin vakavammin suunnittelemaan vasta viitisen vuotta sitten, samoihin aikoihin kun ajatukset Piilaaksoon lähdöstä kävivät varteenotettaviksi.

Sitä ennen ydinporukalle riitti, että saimme maksettua itsellemme edes jonkinlaisen elannon.

Kasvamista tosin kokeiltiin muun muassa ulkoistamalla joitakin toimintoja, mutta tästä luovuttiin pian. Lähdesmäki on sitä mieltä, että jos oikeasti haluaa kasvaa, se on tehtävä itse.

Laakso on kasvuun kiva paikka. Vieri vieressä on suuria, Koneen kokoisia firmoja, joista ei ole koskaan aiemmin kuullut. Numerot ovat isoja ja tarttuvat, sillä niihin haluaa itsekin yltää.

Ideanissa rakennetaan nyt uusien asiakkuuksien myötä uusia tiimejä. Iso asiakas tarkoittaa tarkkaa pohdintaa siitä, miten paljon ja miten nopeasti uusia työntekijöitä voidaan palkata ja riittääkö heille töitä myös jatkossa.

Haaste on iso, sillä projektien määrä on kasvanut nopeasti kymmenestä kolmeensataan. Olemme päässeet nyt hyvään alkuun tiimien rakentamisessa ja niiden johtamisessa. Ideanista on tullut kasvufirma ja haastaja.

Lähdesmäki ei kuitenkaan ennusta, miten iso yritys vielä tulevaisuudessa on.

Hänelle tärkeintä on, että Idean on halutuin.

Jätä kommentti

(* merkityt kentät ovat pakollisia. Sähköpostiosoitetta ei julkaista kommentin yhteydessä.)