PWC Uutishuone

Lisää rohkeaa, virheitä pelkäämätöntä asennetta

Olin hiljattain tilaisuudessa, jossa pyöreän pöydän keskustelun aiheena oli yrityksen kansainvälistyminen. Jostain syystä keskustelussa ajauduttiin nopeasti pohtimaan niitä syitä, jotka estävät suomalaisia yrityksiä kansainvälistymästä. Tunnuimme olevan hyvin yksimielisiä siitä, että valittavasti keskivertosuomalaisen DNA:han ei ole lipsahtanut turhan paljon rohkeutta ja virheitä pelkäämätöntä asennetta. Ja näinhän se on. Jäämme tyypillisesti kotikentälle hiomaan ja vielä kertaalleen hiomaan tuotteen (yleensä lähinnä teknisiä) ominaisuuksia sen sijaan, että lähtisimme maailmalle rohkeasti tapaamaan potentiaalisia asiakkaita ja testaamaan jo vaikkapa pelkän tuoteaihion toimivuutta käyttäjillä. Moni tuotteen kaupallisen menestyksen ratkaiseva tekijä saattaa usein jäädä ”laboratorio-olosuhteissa” huomaamatta. Esimerkiksi eri maiden kulutustottumuksissa on hurjia eroja, joiden havaitseminen on vaikeaa tai jopa mahdotonta ilman tuotteen testaamista paikallisilla markkinoilla.

Mutta onneksi löytyy paljon niitä poikkeuksiakin – yrittäjiä, jotka riskejä tai epäonnistumisia pelkäämättä lähtevät tutkimaan ja kokeilemaan uutta. Tyhmyyksiä ei tietenkään kannata tehdä, mutta jos ei edes yritä, ei voi onnistuakaan. Ei ainakaan isosti. Sen lisäksi, että Suomen verokertymä tarvitsee kasvutarinoihin kykeneviä yrityksiä, heidän esimerkillään on myös valtava, muita yrittäjiä innostava ja kannustava merkitys.

Keskustelussa nousi esille myös tyypillinen kansainvälistymisen alkuvaiheen virhe: yritys tehdä kaikki itse. Useampi keskustelussa mukana olleista hieman kokeneemmista yrittäjistä totesi, että maailmanvalloitus ei onnistu yksin, vaan verkostot ja luottokumppanit ovat valtavan tärkeitä. Yksi yrittäjistä kertoi siitä, kuinka nopeasti oli jouduttu toteamaan ulkomaisen jakeluverkoston tarve sen jälkeen, kun ensin oli yritetty itse hoitaa useat markkinat Suomesta käsin sillä ajatuksella, että kyllähän me itse parhaiten omia tuotteitamme osaamme myydä. Toinen esimerkki taas liittyi kantapään kautta ulkomaan markkinoilla saatuun oppiin sopimusten merkityksestä. Kaupallisten sopimusten ehdot olisi kannattanut laittaa juristin kanssa kuntoon jo ennen kaupankäyntiä (omalla lakiosastolla varustetun) monikansallisen yrityksen kanssa. Nykyisin luottojuristin puhelinnumero on tämän yrittäjän puhelimen pikavalinnoissa.

Yksi tilaisuudessa mukana ollut nuori yrittäjä, jonka erittäin lupaava yhtiö on jo pari vuotta menestyksekkäästi laajentanut toimintaansa Suomen rajojen ulkopuolelle, kiteytti mainion muistisäännön: yritys kestää uskomattoman määrän virheitä ilman, että se kaatuu. Ainakin heidän tapauksessaan tämä ohjenuora on toiminut ilmeisen hyvin kannustaen rohkeasti kokeilemaan, tekemään virheitä ja oppimaan niistä.