PWC Uutishuone
PWC Uutishuone

Lisää rohkeaa, virheitä pelkäämätöntä asennetta

Olin hiljattain tilaisuudessa, jossa pyöreän pöydän keskustelun aiheena oli yrityksen kansainvälistyminen. Jostain syystä keskustelussa ajauduttiin nopeasti pohtimaan niitä syitä, jotka estävät suomalaisia yrityksiä kansainvälistymästä. Tunnuimme olevan hyvin yksimielisiä siitä, että valittavasti keskivertosuomalaisen DNA:han ei ole lipsahtanut turhan paljon rohkeutta ja virheitä pelkäämätöntä asennetta. Ja näinhän se on. Jäämme tyypillisesti kotikentälle hiomaan ja vielä kertaalleen hiomaan tuotteen (yleensä lähinnä teknisiä) ominaisuuksia sen sijaan, että lähtisimme maailmalle rohkeasti tapaamaan potentiaalisia asiakkaita ja testaamaan jo vaikkapa pelkän tuoteaihion toimivuutta käyttäjillä. Moni tuotteen kaupallisen menestyksen ratkaiseva tekijä saattaa usein jäädä ”laboratorio-olosuhteissa” huomaamatta. Esimerkiksi eri maiden kulutustottumuksissa on hurjia eroja, joiden havaitseminen on vaikeaa tai jopa mahdotonta ilman tuotteen testaamista paikallisilla markkinoilla.