PWC Uutishuone

Sillanrakentajana Slushissa suuryritysten ja startupien välillä

Voi olla, että Suomessa vain osittain ymmärretään, miten merkittävä tapahtuma Slush meille on. Äskettäin ruotsalainen kollegani kehui huipputapahtumaa ja arveli, että Ruotsissa vastaavaa ei olisi saatu onnistumaan ja menestymään näin hienosti. Samalla hän kiitteli, että suomalaisten perustama tapahtuma brändää kaikkia Pohjoismaita maailman teknologiakentässä

PwC Slushissa vuonna 2016

Slush ei ole konferenssi vaan liike, joka auttaa seuraavan sukupolven yrittäjiä rakentamaan maailmanluokan yrityksiä.

Tästä on tullut myös itselleni sydämen asia. Ymmärrän siis hyvin Reijo Karhista, joka pari vuotta sitten Slushissa käytyään totesi julkisuudessa, ettei yksi päivä ole hetkeen muuttanut hänen omaa maailmankuvaansa yritysjohtajana niin paljon kuin päivä Slushissa. Olen kuullut samansuuntaisia kommentteja muiltakin huippujohtajilta.

Mielestäni on vaikea täsmällisesti määritellä, mikä Slushista tekee niin kiehtovan, mutta siihen liittyy varmasti uudenlainen tekeminen, entistä korkeampien tavoitetasojen asettaminen sekä rohkea vanhojen toimintatapojen kyseenalaistaminen.

Slush alkoi startup-tapahtumana, ja PwC on ollut sen kumppani vuodesta 2010 lähtien. Tapahtuma on pysynyt uskollisena tarkoitukselleen auttaa uusia sukupolvia yrittäjinä eteenpäin, mutta Slushin osallistujapohja on vuosien mittaan laajentunut. Pääomasijoittajien lisäksi mukaan on tullut yhä enemmän suuryritysten johtoa. Kansainvälisten suuryritysten nopeasti kasvanut kiinnostus on yllättänyt meidätkin tänä vuonna. Helsinkiin tulevien joukossa on muun muassa Heinekenin, BMW:n, Daimlerin ja H&M:n kaltaisten globaalien brändien johtoa. Nämä kontaktit ovat arvokkaita niin monille startup-yrityksille kuin startupeihin sijoittaville rahoittajillekin.

Mikä meidän roolimme Slushissa sitten on?

Paitsi että olemme tapahtuman globaali pääyhteistyökumppani, olemme sillanrakentaja suuryritysten ja innovatiivisten startupien välillä.

Tuomme tapahtumaan suurten kansainvälisten yritysten johtoa, ja rakennamme heille omaa Executive-ohjelmaa, jotta he saavat Slushista mahdollisimman paljon hyötyä. Autamme isoja ja pieniä löytämään toisensa, järjestämme ennalta arvaamattomia kohtaamisia ja etukäteen sovittuja hyödyllisiä tapaamisia. Tämä on luontevaa, sillä asiakaskunnassamme on näitä molempia, niin innovatiivisia startupeja kuin alojensa suurimpia toimijoita.

Slush on kuin melting pot, hieno mahdollisuus kahden eri maailman kohtaamisille ja yhteiselle uuden luomiselle. Kohtaamispaikka niille, jotka haluavat rakentaa tulevaisuuttaan rohkeasti.

Slushiin 25 eri maasta tulevien vieraidemme joukossa on suuryritysten edustajien, startupien ja sijoittajien lisäksi kansainvälisten perheomisteisten yritysten seuraavaa sukupolvea, jota varten olemme rakentaneet oman Next Gen -ohjelman. Aiempina vuosina olemme kuulleet, kuinka Slush saattaa olla overwhelming experience, niin runsas, että siihen on vaikea päästä sisään paneutumatta ohjelmaan huolella. Executive- ja Next Gen -ohjelmien kautta pyrimme olemaan tapahtumassa oppaina aiempien vuosien kokemuksella samalla kuin itsekin olemme oppimassa uutta.

Olemme mukana myös Slush 100 -kilpailussa, jossa satojen alkuvaiheen startupien joukosta seulotaan Slushin lupaavin yritys. Kuulumme palkintoraatiin, ja voittajan selvittyä jaamme osaamistamme yrityksen liiketoiminnan kehittämiseen.

Oma messuosastomme (6B.3) on kaksikerroksinen, ja pidämme kahden päivän aikana lukuisia esityksiä uusista teknologioista. Asiantuntijamme avaavat liiketoiminnan näkökulmasta konkreettisin esimerkein, mitä mm. virtuaalitodellisuus, tekoäly ja lohkoketjut tarkoittavat.

Osastollamme Slush-kävijät pääsevät myös kirjottamaan nimensä YK:n maailmanlaajuiseen HeForShe-tasa-arvositoumukseen. Toimimme kansainvälisenä yhteistyökumppanina HeForShe-kampanjalle, jonka kanssa myös Slush aloitti yhteistyön tänä vuonna. Slush on hyvä paikka HeForShe-kampanjasta muistuttamiseen, sillä viime aikoina esille nousseet teknologiakenttääkin koskettaneet (seksuaaliset) häirintätapaukset tulee kitkeä ankarasti pois.

Slushin ensikertalaisia kehotan tulemaan paikalle avoimin mielin ja hyvin kotiläksyt tehneinä; siten tapahtumasta saa eniten irti.

Tiedoksi vielä: Kun tapahtumaan osallistuu kerran, jää yleensä koukkuun. Odotan sitä itsekin, kun samalla alan mielessäni suunnitella jo vuoden 2018 Slush-tekemistämme.

Messuosastolla nähdään!

 

Kirjoittaja työskentelee PwC:llä avustaen teollisia yrityksiä kehittämään liiketoimintalähtöistä startup-yhteistyötä. Hän myös vastaa PwC:n globaalista Slush-yhteistyöstä ja toimii muutaman teknologiastartupin hallituksen jäsenenä.