Tekoäly toimitusketjujen hallinnassa: proaktiivisuus ja tehokkuus käden ulottuvilla

Yhä useammat yritykset tunnistavat, että toimitusketjuihin voimakkaasti vaikuttavat häiriöt ovat uusi normaali. Reagointi ongelmiin toimitusten myöhästyessä tai varmuusvarastojen kasvattaminen eivät enää riitä. Potentiaaliset häiriöt, kuten viimeaikaiset Punaisenmeren konfliktin tai madaltuneen Panaman kanavan vaikutukset, vaativat uusia kyvykkyyksiä hallita toimituksia mahdollisimman reaaliajassa. Samalla, kun pelätään seuraavien isojen geopoliittisten muutosten vaikutusta toimitusketjuun sekä kysyntään, toimitusketjun täytyy olla entistä vastuullisempi, toimitusaikojen nopeampia ja työvoimaa saatavilla riittävästi.

Yhä useammat yritykset tunnistavat, että toimitusketjuihin voimakkaasti vaikuttavat häiriöt ovat uusi normaali. Reagointi ongelmiin toimitusten myöhästyessä tai varmuusvarastojen kasvattaminen eivät enää riitä. Potentiaaliset häiriöt, kuten viimeaikaiset Punaisenmeren konfliktin tai madaltuneen Panaman kanavan vaikutukset, vaativat uusia kyvykkyyksiä hallita toimituksia mahdollisimman reaaliajassa. Samalla, kun pelätään seuraavien isojen geopoliittisten muutosten vaikutusta toimitusketjuun sekä kysyntään, toimitusketjun täytyy olla entistä vastuullisempi, toimitusaikojen nopeampia ja työvoimaa saatavilla riittävästi.

Kehittääkseen proaktiivisuutta ja reagointikykyä toimitusketjujohto on viime vuosina katsonut tekoälyratkaisujen suuntaan. Kuitenkin vasta generatiivinen tekoäly, erityisesti ChatGPT, mullisti käsityksen tekoälyn mahdollisuuksista ja teki siitä helposti saatavilla olevan. Yritysjohdon usko tekoälyn mahdollisuuksiin käy selvästi ilmi PwC:n tuoreista tutkimuksista. PwC:n Pulse Surveyn (2023) vastaajista 46 % sanoo investoivansa generatiiviseen tekoälyyn seuraavien 12–18 kuukauden aikana. PwC:n Digital Trends in Supply Chain (2023) -kyselyyn vastanneista johtajista puolestaan 22 % kertoo yritystensä suunnittelevan vähintään 5 miljoonan dollarin investointeja tekoälyyn ja koneoppimiseen seuraavana kahtena vuotena.

Tekoälyn soveltamismahdollisuudet toimitusketjujen johtamisessa

Tehokkaimmat toimitusketjut ja alan johtavat toimijat hyödyntävät tekoälyä monilla toimitusketjun johtamisen osa-alueilla. Tekoälyn ominaisuudet, kuten puheentunnistus, kielenkääntö, luonnollisen kielen prosessointi, konenäkö, koneoppiminen ja strukturoimattoman datan analysointi, ovat erityisen houkuttelevia toimitusketjun johtamisen kontekstissa. Näitä ominaisuuksia voidaan hyödyntää kysynnän ennakoinnissa sekä toimitusketjun suunnittelussa, hankinnan sekä toimittajasuhteiden johtamisessa, varastonhallinnassa ja logistiikassa.

Seuraavana käymme läpi muutamia kiinnostavia esimerkkejä käyttötapauksista, joita edelläkävijäyritykset ovat soveltaneet.

Kysynnän ennakointi ja toimitusketjun suunnittelu

Tekoälyä voidaan hyödyntää kysynnän ennakoinnissa ja kysyntäennusteiden laatimisessa, sillä tekoäly voi analysoida tehokkaasti suurta määrää historiallista dataa ja markkinatrendejä. Gartnerin tunnustamien vuoden 2024 läpimurtoinnovaatioiden joukossa on JD.comin innovatiivinen suunnittelualusta. Alusta mahdollistaa toimitusketjun paremman palvelun yli 600 miljoonalle kuluttajalle ennakoimattomista toimitusketjuhäiriöistä huolimatta. Alusta yhdistää todennäköisyyspohjaisen ennustamisen selittävään tekoälyyn ja tarjoaa syvällistä tietoa päätöksenteon tueksi. Suunnittelualusta parantaa suunnittelijoiden tehokkuutta, ennusteiden tarkkuutta ja auttaa hallitsemaan toimitusketjun monimutkaisuutta.

Hankinta ja toimittajasuhteiden hallinta

Toimitusketjuhäiriöt ovat tuoneet tekoälytyökalut vahvasti hankintaan ja useat kansainväliset yritykset hyödyntävät tekoälyn mahdollisuuksia hankinnan tehostamiseksi ja toimitusketjun haavoittuvuuksien vähentämiseksi. Unilever ja Siemens käyttävät Scoutbeen AI-sovellusta, joka auttaa löytämään nopeasti vaihtoehtoisia toimittajia toimitusketjuhäiriön sattuessa. Ohjelmisto kerää laajasti tietoa toimittajista, kuten niiden taloudellisen tilanteen, asiakasarvioinnit, kestävyysarvioinnit, monimuotoisuuspisteet, immateriaalioikeudet ja mediatiedot. Walmart puolestaan käyttää Pactum AI -ohjelmistoa neuvottelujen automatisointiin tekoälyllä. Työkalun ansiosta Walmartin on mahdollista neuvotella myös ei-strategisten ja vähäarvoisten tuotteiden toimittajien kanssa, mihin yrityksellä ei ilman tekoälyä olisi yksinkertaisesti resursseja.

Varastonhallinta

Tekoäly voi tarjota varastonhallintaan useita perinteisiä soveltamismahdollisuuksia, kuten varastotasojen ja varaston järjestelyn optimoinnin, automatisoidun virheiden tarkastuksen sekä automatisoidun tavaroiden poiminnan, lajittelun ja pakkaamisen. Generatiivinen tekoäly tuo varastonhallintaan kuitenkin aivan uudenlaisia käyttömahdollisuuksia esimerkiksi tehostaa ihmisten välistä työskentelyä. Gartnerin palkitsema, Dell Technologiesin kehittämä LISA-virtuaaliavustaja viestii brasilian viittomakielellä ja toimii kuin oikea tulkki. Se helpottaa kuulovammaisten ja kuulevien työntekijöiden välistä viestintää, yhteistyötä ja sosiaalisia suhteita. Tämän kaltaiset teknologiat mullistavat työskentelyn tehtaissa ja varastoilla sekä tehostavat työtä kuulovammaisten tai erikielisten ihmisten välillä ja poistavat samalla yhden esteen työvoiman saatavuudesta.

Logistiikka

Tekoälyä voidaan hyödyntää logistiikassa monin tavoin. Yksi yleinen sovellus on reittisuunnittelun optimointi ja aikataulutus, jossa tekoäly ottaa huomioon liikenneolosuhteet, säätilan ja toimitusrajoitukset. Lisäksi tekoäly pystyy analysoimaan reaaliaikaista dataa antureista ja IoT-laitteista, jolloin tavaroiden kuntoa voidaan seurata kuljetuksen aikana ja varmistaa siten niiden turvallisuus ja laatu. Tekoäly voi myös automatisoida rahtien välitysprosesseja, kuten tulliasiakirjojen käsittelyä ja tarkistuksia. Gartnerin Future of Supply Chain 2024 -raportin mukaan tilausten käsittelyssä ja toimituksissa parhaiten menestyvistä yrityksistä jo 33 % käyttää tekoälyä, kun taas huonommin suoriutuvista vain 8 % ilmoittaa käyttävänsä sitä.

Logistiikan seurantaratkaisuista esimerkiksi markkinajohtaja project44:n alusta tarjoaa älykästä kuljetusten ja toimitusten seurantaa tukemaan nopeampaa reagointia häiriöiden sattuessa. Heidän kehittämänsä RTTVP-alusta mahdollistaa reaaliaikaisen kuljetusten seurannan ja sisältää oppivia ja strukturoimatonta dataa käsitteleviä toiminnallisuuksia. Alusta tarjoaa perusominaisuuksia, kuten tilausten vastaanoton, tiedon puhdistuksen, perustason seurannan, viestit sekä hälytykset, ennustavan saapumisajan (ETA), kojelaudat ja kuljetusverkostot. Lisäksi saatavilla on edistynyttä analytiikkaa ja tekoälypohjainen apuri, jolla voi esimerkiksi tunnistaa toimitukset, joihin hankalat sääolosuhteet todennäköisesti vaikuttavat.

Mitä kannattaa huomioida pyrittäessä entistä älykkäämpään toimitusketjuun?

Generatiivinen tekoäly on saavuttanut hypevaiheen ja muut tekoälyratkaisut saavat siitä uutta nostetta. Hypen huumassa on tärkeää varmistaa, ettei investoida tyhjiin odotuksiin, vaan lähtökohtana on oman toimitusketjun konkreettinen potentiaali tai ongelma. Suurimpana hypeteknologioiden haasteena ei ole soveltamismahdollisuuksien puute, vaan investoinnin hyödyn varmistaminen. Tähän haasteeseen ovat havahtuneet myös PwC:n 2023 Digital Trends in Supply Chain -kyselyyn vastanneet johtajat, joista vain 17 % voi sanoa yritystensä toimitusketjun teknologiainvestointien tuottaneen odotetut tulokset.

Teknologia nähdään liian usein itseisarvona sen sijaan, että pysähdyttäisiin rauhassa analysoimaan sen mahdollisuuksia ja lisäarvoa yrityksen ydintekemiselle. Nopeat oppimiskokeilut ovat paikallaan, mutta ennen isompia ja pidempiaikaisia panostuksia (joita myös siis tarvitaan) on tärkeää ymmärtää kokonaisuudessaan, mitä eri osapuolten tulee tehdä, jotta investoinnit johtavat skaalautuvaan ja liiketoimintaa aidosti parantavaan ratkaisuun.

Yhteenvetona voimme todeta, että tekoälyn tuomista mahdollisuuksista kannattaa innostua – niin tekevät myös parhaiten suoriutuvat toimitusketjut. Tärkeää on kuitenkin

  1. hahmottaa, miten paljon ja mitä potentiaalia tekoäly tuo
  2. suunnitella, miten se otetaan tehokkaasti käyttöön osaksi prosesseja ja toimintatapoja
  3. ymmärtää, mitä onnistunut käyttöönotto vaatii.

Jos et ole vielä analysoinut, miten uudet teknologiat voisivat parantaa toimitusketjuasi, tai miten saada kaikki irti käsillä olevasta sovellusviidakosta, kannattaa aloittaa siitä.

Kirjoittajat: Virpi Lehtisaari ja Lotta Nurmi

Haluatko tietää, miten voimme auttaa esimerkiksi toimitusketjun digitalisointiin liittyvän strategian määrittelyssä, tekoälyyn liittyvien hyötyjen ja investointien analysoinnissa tai tekoälykäyttötapausten tunnistamisessa, suunnittelussa ja käyttöönotossa? Tai kiinnostaako sinua tekoälyn liiketoimintahyötyjen realisoitumisen varmistaminen (mukaan lukien johtamismalli, mittaaminen ja muutoksen jalkauttaminen saumattomaksi osaksi toimintaa)? Ole yhteydessä kehen tahansa artikkelissa mainittuun henkilöön, niin kerromme mielellämme lisää.

Lähteet:  

Gartner research (2024) Supply Chain Executive Report: Future of Supply Chain.
Gartner (2024) Power of the Profession™ Supply Chain Awards 2024.
Harvard Business Review (2023) How Global Companies Use AI to Prevent Supply Chain Disruptions.
PwC Pulse Survey (2023)
PwC’s Digital Trends in Supply Chain Survey (2023)

Markus Kärki

Liikkeenjohdon konsultointi

020 787 7952

markus.karki@pwc.com

Pekka Pesonen

Liikkeenjohdon konsultointi

+358 (0)20 787 7515

pekka.v.pesonen@pwc.com

Virpi Lehtisaari

Liikkeenjohdon konsultointi

+358 (0)20 7877300

virpi.lehtisaari@pwc.com