Tutkimus: muutokset kuormittavat työntekijöitä juuri nyt voimakkaasti

Työelämä muuttuu niin Suomessa kuin globaalistikin. Muun muassa tekoäly, taantuma, väestön ikärakenteen muutos sekä kestävä kehitys muovaavat työnteon totuttuja tapoja sekä luovat kokonaan uusia työtehtäviä ja jopa toimialoja. Vaikka muutos on väistämätöntä, voi se silti kuormittaa työntekijöitä, kuten PwC:n vuosittainen Global Workforce Hopes and Fears -tutkimus osoittaa.

Työelämä muuttuu niin Suomessa kuin globaalistikin. Muun muassa tekoäly, taantuma, väestön ikärakenteen muutos sekä kestävä kehitys muovaavat työnteon totuttuja tapoja sekä luovat kokonaan uusia työtehtäviä ja jopa toimialoja. Vaikka muutos on väistämätön, voi se silti kuormittaa työntekijöitä, kuten PwC:n vuosittainen Global Workforce Hopes and Fears tutkimus osoittaa.

Jo antiikin Kreikassa todettiin, että vain muutos on pysyvää, ja siksi kyky sopeutua muutokseen nostetaan usein työntekijöille tärkeäksi ominaisuudeksi. Käytännössä sillä tarkoitetaan kykyä oppia uusia taitoja ja muuttaa tarpeen mukaan toimintatapoja. Etenkin pandemia-aikana keskusteluun nousi työntekijöiden resilienssi eli kyky palautua äkillisistä ja odottamattomista muutoksista, sillä sen nähtiin hyödyttävän organisaatioita pandemian aiheuttamista haasteista palautumisessa. Muutoskyvykkyys on siis toivottava ominaisuus, mutta juuri nyt työntekijät kokevat asian tiimoilta haasteita. 

Miksi muutos kuormittaa työntekijöitä?

Muutos vaatii ajattelun muuttamisen lisäksi myös konkreettisia muutoksia toimintaan ja voi siten johtaa ainakin väliaikaisesti lisääntyneeseen työmäärään. PwC:n tuoreen tutkimuksen mukaan 45 % työntekijöistä on opetellut uusia työkaluja tai uutta teknologiaa viimeisen 12 kuukauden aikana, ja lähes puolet on kokenut huomattavaa työmäärän kasvua samalla ajanjaksolla. Samanaikaisesti lähes kaksi kolmasosaa (62 %) työntekijöistä kertoo kokeneensa enemmän muutoksia työssään viimeisen vuoden aikana kuin sitä edeltävällä vastaavalla ajanjaksolla, ja kaksi viidesosaa kertoo päivittäisten työtehtäviensä muuttuneen suuresti tai erittäin suuresti. Onko siis lopulta ihmekään, jos muutos koetaan kuormittavana?

Muutosten taustalla on tyypillisesti ajatus siitä, että pyritään jatkossa tekemään jokin asia paremmin kuin tähän asti on tehty. Tutkimustuloksista nousee kuitenkin esiin hyvin merkittävä ja huolestuttavakin seikka: lähes puolet (44 %) työntekijöistä ei ymmärrä työssään tapahtuvien muutosten tarkoitusta ja kokee, että asiat toimivat hyvin jo aiemmin. Herääkin kysymys siitä, kuinka hyvin työntekijät edistävät muutosta ja sitoutuvat uusiin toimintatapoihin, jos he eivät ymmärrä, miksi muutos pitää tehdä? Tutkimuksen havainto toimii hyvänä muistutuksena avoimen ja selkeän viestinnän sekä henkilöstön aktiivisen osallistamisen tärkeydestä muutostilanteissa.

Tuloksista käy myös ilmi, että yli puolet (53 %) työntekijöistä kokee työssään tapahtuvan liian paljon muutoksia kerralla ja että lähes puolet (47 %) kokee epävarmuutta työnsä tulevaisuudesta muutosten vuoksi. Vaikka tulokset maalaavat työntekijöiden suhtautumisesta muutokseen melko kielteistä kuvaa, on kuitenkin hyvä huomata, että tuloksissa on samanaikaisesti myös myönteisiä näkökulmia: 77 % työntekijöistä kokee olevansa valmiita sopeutumaan uusiin työskentelytapoihin ja 72 % on innoissaan mahdollisuudesta oppia ja kasvaa nykyisessä roolissaan. Kokonaisuutena yli puolet (60 %) vastaajista suhtautuu optimistisesti yrityksensä tulevaisuuteen viimeaikaisten muutosten perusteella.

Miten työnantajat voivat tukea työntekijöitä muutoksessa?

On inhimillistä, että muutos aiheuttaa epävarmuutta, mutta työn tehokkuuden ja työntekijöiden hyvinvoinnin kannalta työnantajan tulisi pyrkiä minimoimaan epävarmuutta herättävät seikat. Vaikka työnantajakaan ei pysty ennustamaan pitkälle tulevaisuuteen eikä kertomaan täsmällisesti, mitä muutoksia jatkossa tarkalleen tulee tapahtumaan, on avoin viestintä äärimmäisen tärkeää.

Työnantaja, muista ainakin nämä:

  • Selkeä ja hyvin viestitty strategia ja visio luovat työntekijöille kuvaa siitä, että työnantaja on tilanteen tasalla ja muutos on hallinnassa. 
  • Työntekijät kaipaavat apua, tukea ja kannustusta uuden oppimiseen ja omaksumiseen. 
  • Hyvä työ- ja vapaa-ajan tasapaino mahdollistaa työstä palautumisen ja luo paremman lähtökohdan uuden oppimisille ja muutoksiin sopeutumiselle. 
  • Johtajien esimerkillä on aidosti väliä: innostuneesti ja myönteisesti tulevaisuuteen suhtautuva johtaja luo varmuutta myös työntekijöihin. 
  • Mitä selkeämpi rooli ja odotukset luodaan, sitä helpompi työntekijän on toimia niiden mukaan. 
  • Työntekijöiden osallistaminen erityisesti heidän omaa työtään koskevissa päätöksissä paitsi motivoi ja sitouttaa, voi myös antaa johdolle täysin uusia näkökulmia. 
  • Useiden samanaikaisten muutosten läpivienti voi olla haastavaa ja onkin tärkeää priorisoida, mikä juuri kullakin hetkellä on oleellisinta ja mihin työntekijöiden tulee keskittyä.

Muutos on aina mahdollisuus. Tutustu PwC:n Global Workforce Hopes and Fears 2024 -tutkimukseen täällä ja ota yhteyttä, jos kaipaat tukea organisaatiosi henkilöstöasioissa! 

Anastasia Strandberg

HR-palvelut ja johtaminen

+358 (0)20 787 7525

anastasia.strandberg@pwc.com

Ella Jäämaa

HR-palvelut ja johtaminen

+358 20 787 8117

ella.jaamaa@pwc.com