Esihenkilöt vastuullisen johtamisen keskiössä
Muutosvauhdin kasvaessa on tärkeää panostaa vastuulliseen johtamiseen. Tämä edellyttää esihenkilöiltä uudenlaisia valmiuksia toimia roolissaan.
Muutosvauhdin kasvaessa on tärkeää panostaa vastuulliseen johtamiseen. Tämä edellyttää esihenkilöiltä uudenlaisia valmiuksia toimia roolissaan.
Vastuullinen liiketoiminta tarkoittaa sosiaalisesti, ekologisesti sekä taloudellisesti kestävää liiketoimintaa. Se tarkoittaa myös pidemmän aikavälin kestävän kilpailukyvyn luomista. Henkilöstöjohtamisen painotuksilla voidaan vaikuttaa oman henkilöstön kokemukseen erityisesti sosiaalisesti ja taloudellisesti vastuullisesta johtamisesta. Käytäntöön viemisen keskiössä ovat kuitenkin esihenkilöiden tulkinnat henkilöstöjohtamisesta ja esihenkilöiden roolista osana tätä kokonaisuutta.
Esihenkilöillä on tärkeä rooli työpahoinvoinnin vähentämisessä, mutta ennen kaikkea hyvinvoivan ja muutoskykyisen henkilöstön vahvistamisessa. Henkilöstön hyvinvointi ja yrityksen suorituskyky eivät ole vastakkaisia tavoitteita; päinvastoin, hyvinvoiva henkilöstö toimii tutkitusti tehokkaammin, jaksaa kantaa vastuuta ja pystyy ajattelemaan asioita uudella tavalla sekä luomaan ja ottamaan innovaatioita ja uusia tapoja aktiivisesti käyttöön.
Esihenkilötyöhön panostaminen vähentää työn kuormittavuutta
Vastuullinen johtaminen suhteessa henkilöstöön tarkoittaa sitä, että henkilöstö voi hyvin ja sen hyvinvointia johdetaan huolellisesti ja ennakoiden. Johtamistutkimus osoittaa, että yksilön kulloiseenkin kapasiteettiin ja resilienssiin nähden pitkittynyt työn kuormittavuus johtaa työuupumukseen ja edelleen henkilön loppuun palamiseen. Työn määrä itsessään ei yksin ole se olennaisin kuormitustekijä, ja kuormittavuutta voidaan säädellä – henkilökohtaiset sekä työpaikalta saatavat voimavarat vaikuttavat sen kokemiseen. Yksi keskeisimmistä kuormittavuutta vähentävistä tekijöistä on esihenkilön tuki.
Vaikka henkilöstön hyvinvointi on itseisarvoisestikin tärkeää, kannattaisi siihen liittyä myös tavoite inhimillisen pääoman sitouttamisesta ja yrityksen suorituskyvyn varmistamisesta tulevaisuudessa.
Toimintaympäristö lähes jokaisella toimialalla muuttuu nyt vauhdilla sekä teknologian kehityksen että asiakastarpeiden kiihtyvän muutoksen myötä. Sen takia suorituskykyä työssä määrittää yhä useammin kyky omaksua uutta osaamista, proaktiivinen ja toimeen tarttuva työskentelyote, sekä kyky toimia jatkuvassa muutoksessa. Yhä useammin ongelmia myös ratkaistaan tiimeissä.
Tällaisessa toimintaympäristössä menestyminen edellyttää motivoitunutta, hyvinvoivaa ja työn imua kokevaa henkilöstöä, joka ottaa vastuuta omasta työnjäljestään. Valmentavan ja yksilöllisen johtamisotteen on havaittu vaikuttavan positiivisesti näihin tekijöihin.
Tämän takia esihenkilötyön periaatteiden määrittelemisen lisäksi esihenkilöiden työhön kannattaa varata aikaa kuormittavien asioiden läpikäymiselle ja ratkaisujen kehittämiselle, liittyivät ne sitten tavoitteiden selkeyttämiseen, työroolin muotoiluun tai henkilön itsensä johtamisen taitojen vahvistamiseen.
Esihenkilöiden johtamisvalmiudet vaihtelevat
Tarve muutokseen kuormittaa työntekijöitä, mutta ennen kaikkea esihenkilöitä. Kyky antaa palautetta, keskustella säännöllisesti tavoitteista, valtuuttaa tiimiläisiä tekemään päätöksiä sekä yksilöllinen kohtaaminen vaatii esihenkilöiltä sekä hyviä johtamisvalmiuksia, että ymmärrystä työlainsäädännön reunaehdoista.
Yhä useammin esihenkilöiltä odotetaan myös osaamista psykologisesti turvallisen ilmapiirin luomiseen sekä uusiin ketteriin kokeiluihin kannustamiseen.
Useasta suunnasta tulevat odotukset heikentävät työn hallinnan tunnetta. Juuri esihenkilöiden kokema kuormitus on viimeisimmissä suomalaista työelämää mittaavissa tutkimuksissa kasvanut. Kuormittuneet esihenkilöt tekevät huonompia liiketoimintapäätöksiä ja kuormittuneisuus säteilee koko tiimiin. Esihenkilötyöhön panostaminen taas auttaa esihenkilöitä kehittymään roolissaan ja taklaamaan kuormituksen kokemusta, tukee parempia liiketoimintapäätöksiä sekä parantaa esihenkilön tiimin työtyytyväisyyttä ja tuottavuutta. Esihenkilöihin modernin ajan johtajina kannattaa siis satsata.
Työoikeudellinen ymmärrys ja osaaminen osana esihenkilön johtamisvalmiuksia
Vastuullinen liiketoiminta ja erityisesti sosiaalinen vastuu muotoutuu osin yrityksiä muutoinkin työlainsäädännössä velvoittavien lakien, direktiivien ja säädösten ohjaamana. Esihenkilövastuulla toimivien työkalupakkiin kuuluu välttämättömänä niin työlainsäädännön, työnantajan ja esihenkilön kuin työntekijöiden vastuiden ja velvoitteiden perusymmärrys. Säädökset myös nostavat rimaa vastuulliselle toiminnalle – pelkkä velvoittavien säädösten noudattaminen ei vielä auta erottautumaan toimialalla.
Vastuullisesti toimivat yritykset huolehtivat niin regulaation ja säädösten noudattamisesta kuin esihenkilöiden informoimisesta heidän henkilökohtaisista vastuistaan ja velvoitteistaan. Edelläkävijyys edellyttää kuitenkin aktiivista toimintaa ja hyvän johtamisen mahdollistamista. Selkeät johtamislupaukset ja esihenkilöiden johtamisosaamisesta huolehtiminen – se jos mikä ilmentää työnantajan vastuullisuutta, ja ylittää ns. pakollisen perustason.