DAC9: Euroopan komissio hyväksyi direktiiviehdotuksen minimiverotuksen tietojenvaihdosta
Euroopan komissio on hyväksynyt uuden, minimiverotuksen tietojenvaihtoa koskevan direktiiviehdotuksen (DAC9) helpottaakseen konserneja täyttämään minimiverodirektiivin (Pillar II) mukaiset ilmoittamisvelvoitteensa. Ehdotuksen mukaan konsernit voisivat antaa vain yhden täydennysveron tietoilmoituksen keskitetysti EU:n alueella.
Euroopan komissio on hyväksynyt uuden, minimiverotuksen tietojenvaihtoa koskevan direktiiviehdotuksen (DAC9) helpottaakseen konserneja täyttämään minimiverodirektiivin (Pillar II) mukaiset ilmoittamisvelvoitteensa. Ehdotuksen mukaan konsernit voisivat antaa vain yhden täydennysveron tietoilmoituksen keskitetysti EU:n alueella.
Minimiverodirektiivin tarkoituksena on varmistaa, että suuret, monikansalliset konsernit maksavat direktiivin mukaista 15 prosentin vähimmäisveroa kaikissa toimintavaltioissaan.
Minimiverodirektiivin mukaan jokaisen direktiivin soveltamisalaan kuuluvan konserniyksikön tulisi antaa kotivaltiossaan oma täydennysveron tietoilmoitus. Minimiverodirektiivi kuitenkin mahdollistaa sen, että yksi konserniyksikkö (yleensä ylin emoyhtiö) antaa täydennysveron tietoilmoituksen muiden konserniyksiköiden puolesta. Tämän edellytyksenä on, että asianosaisten konserniyksiköiden kotivaltioiden välillä on voimassa sopimus täydennysveron tietoilmoituksien tietojenvaihdosta.
DAC9-direktiiviehdotus käsittelee tähän tietojenvaihtoon liittyviä käytännön määräyksiä ja mahdollistaa jo siltä osin minimiverodirektiivissä kuvatun “yhden tietoilmoituksen” mallin. DAC9-ehdotus ei siis ole tuomassa varsinaisesti mitään uutta helpotusta raportointivelvollisuuteen.
Lisäksi ehdotuksessa jäsenvaltiot ottaisivat täydennysveron tietoilmoittamisessa käyttöön OECD:n tätä tarkoitusta varten kehittämän vakiolomakkeen (GloBE Information Return, GIR). Vakiolomakkeen käyttöönottoa voidaan pitää myönteisenä asiana ja se harmonisoi osittain veroilmoittamiseen liittyvää käytäntöä EU-tasolla.
Komission markkinoima “yhden miminiveroilmoituksen” malli ei sinänsä tarkoita sitä, että konsernien täytyisi antaa vain yksi Pillar 2 -veroilmoitus. Täydennysveron tietoilmoitus koskee ainoastaan direktiiviin perustuvia minimiverosääntöjä (niin sanotut IIR- ja UTPR-säännöt). Tämän lisäksi konsernien on annettava paikalliseen minimiveroon (niin sanotut QDMTT-säännöt) perustuvat ilmoitukset kaikissa toimintavaltioissaan, jotka ovat ottaneet QDMTT-säännöt käyttöönsä. Paikallisten minimiverosääntöjen sisältö, tulkinnat ja veroilmoittamiseen liittyvät käytännöt saattavat poiketa merkittävästi eri valtioiden välillä.
DAC9-direktiiviehdotus on tarkoitus saattaa voimaan 31.12.2025 mennessä. Valtiovarainministeriö on lähettänyt direktiiviehdotuksen lausuntokierrokselle, joka oli käynnissä 13.11.2024 saakka.