PWC Uutishuone

Gurujen 10 vinkkiä Piilaaksoon lähtijöille

Miksi haluat Piilaaksoon ja miten perustelet hinkusi potentiaalisille rahoittajille?

Big dreams, hot deals: What's up in the Valley?

Suomalaiset startupit unelmoivat Piilaaksosta, ja tiedontarve siellä toimimisesta on iso. Tämä kävi selväksi ennen pääsiäistä järjestämässämme Big dreams, hot deals: What’s up in the Valley? -tilaisuudessa.

Aamiaistilaisuudessa asioita selvittämässä oli kaksi Piilaakson gurua, Ideanin Risto Lähdesmäki sekä bisnesenkeli ja suomalaisyritysten sparraaja Chris Vargas.

Gurujen puheenvuoroista sai näppärän Piilaaksoon pyrkivien ABC:n. Tässä siitä kiteytettynä tärkeimmät:

1. Mieti tarkkaan, osaatko oikeasti myydä Jenkeissä. Miten olisit parempi kuin paikalliset?

2. Pohjoismaiset markkinat voivat olla hallussasi, mutta se ei tarkoita, että se olisi mikään tae amerikkalaisista markkinoista. Kotiläksyjä on paljon. Selvitä hyvin tarkkaan esimerkiksi, millainen asiakaskokemuksen on oltava Yhdysvalloissa.

3. Älä vie yrityksen insinöörejä ja koodareita Piilaaksoon, pidä toteuttajien ydinporukka Suomessa. On paljon hyödyllisempää, että aluksi matkaan lähtevät toimitusjohtaja ja myynnin väki.

4. Kun tapaat potentiaalisia rahoittajia, keskity osoittamaan todellinen tietosi markkinoista: mitä ongelmaa olet ratkaisemassa, missä ovat ratkaisusi ja markkinasi, miten pääset sinne, miten toimit siellä ja miten myyt.

5. Perusta inc – jenkkisijoittajat eivät ymmärrä, mikä on suomalaisten Oy.

6. Tunne potentiaaliset sijoittajasi. Ennen yhteydenottoa varmista, että he sijoittavat omalle alallesi ja että heillä ei ole kilpailevaa sijoitusta. Kaivele sijoittajista tietoa verkkosivujen lisäksi esimerkiksi LinkedInistä. Pyydä suosituksia verkostostasi. Kerro avoimesti, miten paljon rahaa olet hakemassa ja mistä muualta sitä haet.

7. Kaikki ideat on nähty, joten jätä tuotteesi kuvailu mahdollisimman vähäiseksi. Kerro siitä esityksessäsi vain yhden dian verran.

8. Miten yrityksesi omistus jakaantuu? Onko omistusstrategia vakuuttava? Jos perustaja omistaa yrityksestä yli 80 prosenttia, mistä se kertoo? Kun yrityksen ydintiimi ja henkilökunta omistavat yritystä, se kertoo aivan erilaisesta sitoutumisesta. Ja toisaalta yksittäisestä omistajasta ei synny pullonkaulaa kasvulle.

9. Jaa tietoasi ja osaamistasi, anna hyvän kiertää. Piilaaksosta haetaan rahaa ja ideoita, mutta kysy itseltäsi, mitä sinä viet verkostoon.

10. Go big or go to Finland! Älä tyydy vähään, miksi et siis lähtisi isoille markkinoille? Älä ole vaatimaton!

Ja vielä pari bonusta:

11. Eräässä toisessa tilaisuudessa paikalla ollut sijoittaja sanoi, että suomalaisten tulisi kehua ja jopa liioitellakin oikealla tavalla. Kerro kaikki kolmella: myynti, henkilökunta, markkinapotentiaali – sitä kautta tarinaasi kuunnellaan edes hetki pitempään.

12. Varaudu äärettömän (furious!) kovaan kilpailuun kaikesta; asiakkaista, osaajista, rahoituksesta.

Lähtijöille on tarjolla apua ja etenkin kontakteja, jotka ovat aina hyödyksi monessa mielessä. Se on myös syy siihen, miksi PwC järjestää tämäntyyppisiä tilaisuuksia. Niissä oppii ja tutustuu ihmisiin, jotka puolestaan tietävät itse tai tuntevat jonkun, joka auttaa eteenpäin.

Vielä Chrisin vastaus alussa esittämääni kysymykseen: Älä perustele Piilaakso-hinkuasi mahdollisille rahoittajille sillä, että olet aina halunnut sinne, että se vaikuttaa hyvältä vaikka kalliilta paikalta. Perustele sen sijaan, että asiakkaat ovat Piilaaksossa, samoin markkinat ja partnerit.