- Aiheet
HeForShe – PwC:n toimitusjohtaja antoi oman lupauksensa
Saammeko miljardi miestä mukaan tukemaan naisten ja miesten tasa-arvoa? Tällainen maailmanlaajuinen joukkovoima on tavoitteena YK:n HeForShe-aloitteessa, johon useat suuret yritykset ovat sitoutuneet mukaan. Myös PwC-ketju pääjohtaja Dennis Nallyn johdolla on mukana aloitteessa yhtenä sen perustajayrityksistä. Myös toimitusjohtajamme Mikko Nieminen on antanut asiaan liittyvän lupauksensa, mutta siitä lisää tuonnempana.
Sattui nimittäin niin, että Mikko lupautui puhumaan isoon tilaisuuteen tasa-arvoon ja monimuotoisuuteen liittyvistä asioista. Hän on aina kannattanut niitä ja tiesi, että PwC-ketjussa on tehty vuosien aikana kovasti töitä asian eteen. Silti hänestä tuntui aluksi, että tilinpäätös- ja johtamiskysymykset tuntuivat paremmin suuhun sopivilta puheenvuoron aiheilta kuin tasa-arvon edistäminen.
Mikon tapana on perehtyä asioihin huolella. Niinpä minulle, PwC Suomen Diversity Partnerille, alkoi tulla häneltä pyyntöjä hankkia materiaalia ja tutkimuksia, ja Mikko luki kaiken. Muutama päivä ennen tilaisuutta kävimme esityksen läpi. Olin hyvin otettu, sillä Mikolla oli selkeä näkemys siitä, mitä monimuotoisuus on eri muodoissaan ja mitä se juuri tällä hetkellä tarkoittaa. Oikeastaan meidän toimitusjohtajamme suorastaan hehkui innostusta aiheeseen.
Monimuotoisuus kattaa naisten ja miesten välisen tasa-arvon lisäksi muutakin. PwC:n johtoryhmä käsitteli alkuvuodesta esimerkiksi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen tasa-arvoa linjaten, että siinäkin suhteessa haluamme olla tasa-arvoinen ja kaikki työntekijämme hyväksyvä työnantaja. Samalla tulemme jatkamaan myös naisten ja miesten tasa-arvon edistämistä.
Tasa-arvo on itsessään tärkeä ja arvokas asia, ja jo ihmisarvon perusteella sitä pitää edistää, sillä se kuuluu kaikille. Yritysten näkökulmasta kysymys on kuitenkin myös bisnesasiasta.
PwC:n maailmanlaajuinen toimitusjohtajakysely kertoi arvoperustan lisäksi viisi hyvää lisäsyytä monimuotoisuuden edistämiselle. Toimitusjohtajista
- 90 prosenttia sanoo, että monimuotoisuusstrategia auttoi houkuttelemaan uusia lahjakkuuksia työntekijöiksi;
- 85 prosenttia uskoo monimuotoisuuden parantavan tulosta;
- 83 prosenttia usko monimuotoisuuden vahvistavan brändiä ja mainetta;
- 78 prosenttia uskoo monimuotoisuuden lisäävän innovaatioita ja yhteistyötä;
- 56 prosenttia sanoo, että monimuotoisuusstrategia on auttanut heitä kilpailemaan uusilla toimialoilla tai maantieteellisillä alueilla.
Meidän tavoitteemme PwC-ketjussa on saada 80 000 miestä mukaan HeForShe-sitoumukseen seuraavan kolmen vuoden aikana, ja tällä hetkellä jo yli 20 000 on sitoutunut siihen.
Toimitusjohtajamme esitys monimuotoisuudesta meni hienosti. Hän oli HeForShe siinä tilanteessa, ja tulee olemaan sitä jatkossakin. Mikon oma lupaus nimittäin on tämä: “Omalta osaltani lupaan johtaa PwC:tä vahvasti monimuotoisuuteen kannustaen ja antaen kaikille meidän palveluksessamme oleville ihmisille samat mahdollisuudet menestyä.”