Kilpailukyky syntyy inhimillisestä osaamisesta

“Kyllä meidän työntekijämme ovat kaikki päteviä!”

“Kyllä meidän työntekijämme ovat kaikki päteviä!”

Erään lähijohtajan vuosien takainen kommentti tiedusteluuni mahdollisista osaamisen kehittämistarpeista nousi mieleeni, kun pähkäilin pitkästä aikaa osaamisen johtamisen problematiikkaa.

Osaamisen johtamisella tarkoitetaan sellaista näkökulmaa ja toimintatapaa, jossa organisaation osaamispotentiaali pyritään hyödyntämään ja ohjaamaan mahdollisimman hyvin sen tavoitteiden saavuttamiseksi. Kantaa otetaan tällöin henkilöstön laatuun, määrään ja hintaan.

Ajatuskulku taustalla menee siten, että osaamisen johtamisen prosessin toimiessa organisaatiossa systemaattisesti, sen ollessa sidoksissa organisaation strategiaan ja omaksuttu toimintatapa esihenkilökunnassa, organisaation kyky vastata liiketoimintaympäristön muutoksiin, uusiutua ja oppia tulevat turvatuiksi.

Karrikoiden: ne yritykset pärjäävät, jotka saavat houkuteltua ja sitoutettua parhaimmat osaajat.

Tutkimuksissa korostuu oman osaamisen ja urapolkujen kehittäminen yhtenä keskeisenä sitouttamista edistävänä toimenpiteenä. Mekanismi on seuraava: Kun oma osaaminen kasvaa, paranee samalla myös koettu markkina-arvo työmarkkinoilla. Epävarmassa markkinatilanteessa tämä on arvokasta pääomaa.

Osaamista arvostava kulttuuri houkuttelee tästä kiinnostuneita työntekijöitä. Yrityksen uudistuminen ja oppiminen on yhä useammin elinehto menestymiselle. Jos yritys pystyy vielä viestimään omasta suorituskyvystään tai suorituskykypotentiaalistaan työntekijöilleen, vahvistaa se sanomaa entisestään – kukapa ei haluaisi olla mukana menestyksekkäässä joukkueessa.

Miksi osaamisen tai oppimisen johtaminen on sitten vaikeaa?

Lähijohtajan kommentin aiheuttamasta hämmennyksestä toivuttuani ja asiaa myöhemmin pyöriteltyäni olen ymmärtänyt, miksi osaamisen johtaminen on niin haastavaa.

Osaaminen voidaan käsittää hyvin eri tavoin – on eri asia, puhutaanko osaamisesta saavutettuna pätevyytenä vai jatkuvasti ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa kehittyvänä asiana. Edelleenkin kuulee puhuttavan, että osaamista olisi tarjolla markkinoilla kuin sekatavarakaupassa – tai pikemminkin, ettei sitä ole saatavilla.

On totta, että joissain tilanteissa osaaminen voi olla yhden ihmisen käsissä. Yhä useammin osaaminen on kuitenkin tiimin tai koko organisaation hyppysissä, ja se punnitaan siinä, miten laadukkaasti ja nopeasti asiakastarpeisiin pystytään vastaamaan.

Jos organisaatio on suuntaamassa kehittymistään esimerkiksi tuoteorientoituneesta liiketoiminnasta palveluliiketoimintaan, edellyttää menestyminen uudella pelikentällä varmasti osaamisen kehittämisen huomioimista. Vastaavasti tekoälyn kehittyminen tai vastuullisuuden huomioiminen asettaa suurella todennäköisyydellä uusia osaamisvaateita.

Erilaiset digitaaliset oppimisalustat, kuten Coursera tai Salesforce Trailblazer, ovat demokratisoineet oppimisen ja mahdollistavat yksilöiden osaamisen kehittämisen joustavasti ja itsenäisesti.

Osaamisen johtaminen edellyttää kuitenkin tämän ohella ylimmän johdon näkemystä tulevaisuudesta, vaikka tarkemmat vastuut kehittämisestä olisivatkin tiimeillä ja yksittäisillä työntekijöillä.

Osaamisen johtamisen kokonaisuudessa formaalit koulutukset muodostavat hyvin pienen osa-alueen. Työssä oppiminen, uudet vastuualueet, haasteellisten projektien vetäminen, mentorointi tai coaching ovat esimerkkejä osaamisen johtamisen menetelmien kirjosta. Yhä useammin keskusteluihin nousee myös liitännäishenkilöstön hyödyntäminen ydinhenkilöstön rinnalla. Se, mitä osaamisen johtamisella tavoitellaan, määrittää työkalut sen taklaamiseen.

Keskiössä on suunnitelmallisuus eli johtaminen läpi organisaation – sekä esihenkilöiden johtajuusvalmiudet ja kyky kannustaa, tukea ja asettaa kehittymistavoitteita yhdessä tiimiläisten kanssa.

Oma ajatukseni on, että inhimillinen osaaminen on jatkossakin yritysten kilpailuetu. Osaamiseen panostaminen houkuttelee osaamista: kukapa ei haluaisi tehdä hommia menestyvässä ja osaavassa porukassa?

Onko joku organisaatio valmis jättäytymään tästä kelkasta?

Autamme organisaatioita nousemaan johtamisessa seuraavalle tasolla. Tuemme nykytilan analysoinnissa, johtamisen periaatteiden luonnissa, johtajuuden arvioinnissa sekä tavoitteiden asettamisessa ja seurannassa. Ota yhteyttä asiantuntijoihimme, niin jutellaan aiheesta lisää!

Syvenny lisää aiheeseen: Johtajuuden kehittäminen auttaa menestymään muutoksessa

Timo-Pekka Uotila

HR-palvelut ja johtaminen

+358 (0)20 7877825

timo-pekka.uotila@pwc.com