PWC Uutishuone
18.01.2016|

Kohtuullisuus on coolia

Vietin viime vuonna ensimmäistä kertaa tipatonta alkuvuotta. Innostuin asiasta niin, etten malttanut lopettaa helmikuun koittaessa, vaan jatkoin pääsiäiseen asti. Oli mukava huomata, että alkoholin kulutus oli hyvin kontrollissa eikä pitkähköksi venähtänyt kokeilu tuottanut vaikeuksia. Itse asiassa sitä olisi ollut erittäin helppoa jatkaa.

Kertoessani vaikkapa illallisen alussa jättäväni alkoholipitoiset ruokajuomat väliin saatoin saada helpottuneen tuntuisen kommentin, että itse asiassa onkin tosi mukava olla samalla vesilinjalla. Minulle sillä ei olisi ollut väliä, vaikka muu seurue ei olisikaan liittynyt alkoholittomaan seuraan juomia valitessaan. Siitä jäi kuitenkin mielen pohjalle kytemään kysymys, että ovatko asiat muuttumassa suomalaisten suhtautumisessa alkoholiin?

Itse asiassa YLE uutisoi viime kesänä, että Suomi raitistuu – alkoholittomien juomien myynti hurjassa nousussa. Ja nyt viikonloppuna oli Iltasanomien vuoro kertoa tutkimustuloksista, joiden mukaan alkoholijuomien kokonaiskulutus laskee Suomessa jo yhdeksättä vuotta peräkkäin. Näinkö tässä käy, että kohtuus perii maan?

Olutjätti Heineken teetti alkoholinkäyttöä koskevan tutkimuksen, jonka otoksessa oli 5 000 iältään 21–35-vuotiasta. Siitä selvisi, että nuorten keskuudessa kohtuukäyttöä pidetään siistinä juttuna. Kolme neljästä sanoi rajoittavansa kulutustaan useimmissa illanvietoistaan.

Syytkin selvisivät. Sosiaalisen median suurkuluttajina nuoret ymmärtävät, että häpeää tuottavat kännikuvat ja -päivitykset eivät tee hyvää heidän maineelleen. Siksi he haluavat säilyttää kontrollin tekemisistään. He ovat fiksua nuorisoa, joka haluaa pitää mahdollisuudet auki ja olla pilaamatta jotakin tulevaa työnhakua örvellyskuvilla.

Yritysvastuunsa hyvin hoitavat yhtiöt ovat tehneet omaa vastuullisuustyötään alkoholinkulutuksen rajoittamiseksi sekä Suomessa että maailmalla. Tämä voi näyttää nurinkuriselta, kun tarkoitus on samanaikaisesti kasvattaa liikevaihtoa. Taustalla on kuitenkin yritysvastuuseen vahvasti liittyvä ajatus siitä, että yrityksen on tunnistettava oman toimintansa kielteiset vaikutukset ja yritettävä hillitä niitä. Näin ovat toimineet sekä Alko että Altia.

Yrityksen sosiaalisen toimiluvan säilyttäminen pitää sisällään ajatuksen, ettei se voi tuottaa yhteiskunnalle, perheille ja yksilöille huolta, murhetta ja kustannuksia ja samalla nauttia hyvästä maineesta ja nosteesta. Yritykset yrittävät ottaa tämän huomioon ja toimia vastuullisen yrityskansalaisen tavoin. Kaiken takana on kuitenkin se, mitä tärkeimmät sidosryhmät, kuten asiakkaat, niiltä odottavat. Nyt nuorison mieltymykset saattavat olla muuttumassa. Kun me vähän vanhemmatkin innostumme tipattomuudesta ja hyvinvoinnin tavoittelusta, saattaa sillä alkaa olla merkitystä.

Oma vaatimaton tammikuun tipattomuuteni ei olisi antanut aihetta tähän blogikirjoitukseen. Näin viime viikolla Heinekenin YouTube-levitykseen laittaman kampanjavideon Moderate Drinkers Wanted, ja aihe alkoi kiinnostaa. Mieleen muistui alkoholittomien juomien myynnin kasvu sekä vastuullisten yritysten toimet kohtuukäytön puolesta. Aloin innostua. Tässähän on selvät nousevan trendin merkit ilmassa.

Omakin kokeilukin alkoi yhdistyä ajatukseen, että kohtuus on coolia. Ei tätä heti osaisi yhdistää yritysvastuuseen, mutta sinne osa näistäkin jäljistä johtaa. Ja aika coolia sekin on.