PWC Uutishuone

Miten helppoa on luottaa yritykseesi?

Luottamus on vahva sana – niin vahva, ettei sen eteen tarvita adjektiiveja vahvistukseksi. Luottamus rakentuu objektiivisista ja subjektiivisista tekijöistä, faktoista ja tunteista, arvoista, kokemuksista ja odotuksista.

Liiketoiminnassa luottamus tarkoittaa usein kasvun mahdollisuuksia, jatkuvuutta ja tuottavuutta. Asiakkaamme ovat useinkin valmiita maksamaan ylimääräistä voidessaan luottaa meihin; luottamus on eräänlainen vakuutus.

Toisinpäin katsottuna luottamuksen puute kutistaa liiketoimintaa ja yrityksen arvoa.

Luottamusta pitää suunnitelmallisesti luoda ja ylläpitää. Luottamuksen vahvuutta voi arvioida etsimällä vastauksia alla oleviin kysymyksiin. Listaus ei ole tyhjentävä mutta on kuitenkin suuntaa antava.

Brändilupaus ja sen täyttyminen

Onko brändilupauksesi selvä ja helposti ymmärrettävä? Tarjoatko sitä mitä olet luvannut myös pidemmällä aikavälillä? Miten mittaat lupauksiasi? Oletko testannut kattavasti tuotteesi ja innovaatiosi? Oletko sulkenut pois mahdolliset testitulosten virheellisyydet?

Kumppaneiden ja tuotantoketjun tunteminen

Pystytkö luottamaan liiketoimintakumppaneihisi? Onko heidän maineestaan ja tavastaan toimia saatavilla luotettavaa ja vertailukelpoista tietoa? Miten kumppaneiden valvonta on järjestetty ja miten he itse suhtautuvat luottamukseensa vaikuttaviin tekijöihin?

Tieto, raportointi ja tietoturva

Onko päätöksenteossa käytettävä tieto ja raportointi luotettavaa? Kuinka sitä voidaan mitata? Mikä osa tiedosta perustuu puhtaasti faktoille ja miten suuri osuus perustuu oletuksiin? Kuinka hyvin liiketoimintasalaisuudet on suojattu?

Ohjaa luotettavuutta, niin vahvistat liiketoiminnan kasvualustaa.

Selvitä, mitkä ovat liiketoimintasi kriittiset luottamuksen perusteet. Miten ne kytkeytyvät asiakkaiden ja sidosryhmien odotuksiin? Miten konkreettisesti varmistat, että asiakkaat ja sidosryhmät voivat luottaa liiketoimintaasi ja että viestit sen mukaisesti?

Miten mittaat suorituskykyäsi ja raportoit siitä? Millaista suorituskyvystä kertovaa tietoa keräät ja miten luotettavaa se on?

Kuinka seuraat yleistä keskustelua ja tarvittaessa toimit sen edellyttämällä tavalla?

Keräsin yllä olevat kysymykset ollessani matkalla Amsterdamiin. Paikalle saavuttuani etsin taksia ja seurasin kylttejä, joissa luki ”official taxi”. Official viesti minulle tässä yhteydessä laillista ja luotettavaa kuljetusta.

Luotettavuus on minulle tärkeää, joten kävelin pitkän jonon päähän odottamaan vuoroani. Matkalla jonoon ja jopa siinä seisoessani neljä ihmistä tarjosi minulle muuta kyytiä.

Teemme huomaamattamme itse kukin luottamusta mittaavia päätöksiä arjessamme päivittäin. Iso osa noista päätöksistä vaikuttaa yritysten liiketoimintaan.

Luottamus ei tapahdu itsestään, sitä pitää johtaa.