Pillar 1 Amount B: Uusi siirtohinnoittelun viitekehikko yrityksille

OECD:n Pillar 1 Amount B -viitekehikko astui voimaan vuoden alussa. Se tarjoaa kansainvälistä, konsernin sisäistä kauppaa harjoittaville yrityksille uuden lähestymistavan sisäisten jakelu- ja myynninedistämistoimintojen siirtohinnoitteluun.

OECD:n Pillar 1 Amount B -viitekehikko astui voimaan vuoden alussa. Se tarjoaa kansainvälistä, konsernin sisäistä kauppaa harjoittaville yrityksille uuden lähestymistavan sisäisten jakelu- ja myynninedistämistoimintojen siirtohinnoitteluun.

Mikä on Pillar 1 Amount B?

Pillar 1 Amount B on osa laajempaa OECD:n ja G20:n Base Erosion and Profit Shifting (BEPS) -hanketta, joka pyrkii vastaamaan globalisoituvien markkinoiden digitalisaation tuomiin verotuksellisiin haasteisiin. Amount B luo uuden lähestymistavan konsernin sisäisten jakelu- ja myynninedistämistoimintojen siirtohinnoitteluun. Amount B astui voimaan 1. tammikuuta 2025, mutta sääntöjen soveltaminen vaatii valtiokohtaisen käyttöönoton. Amount B on määrä tuoda osaksi OECD:n siirtohinnoitteluohjeita. Muutos on fundamentaalinen, sillä Amount B edustaisi ensimmäistä kertaa jäsenmaita pakottavaa säädäntöä siirtohintaohjeissa.

Mihin viitekehikkoa sovelletaan?

Amount B tarjoaa uuden siirtohinnoittelun viitekehikon, joka perustuu kolmiportaiseen prosessiin. Tämä prosessi määrittää myyntituoton jakelijoille, jotka täyttävät Amount B:n soveltamiskriteerit.

Amount B:n soveltamisala on laaja, ja se kattaa useita eri toimialoja ja liiketoimintamalleja. Liikevaihtorajaa Amount B:n soveltamiselle ei ole. Soveltamisalaan kuuluvat muun muassa konsernin sisäiset tukkumyyjät, myyntiedustajat ja komissionäärit, jotka osallistuvat tavaroiden tukkumyyntiin riippumattomille osapuolille. Soveltamisalan ulkopuolelle jäävät kuitenkin esimerkiksi digitaalisten hyödykkeiden ja raaka-aineiden jakelua harjoittavat konserniyhtiöt.

Sääntöjen soveltaminen valtioittain

Amount B -säännöt tulevat osaksi OECD:n siirtohinnoitteluohjeita. Jokaisen valtion on ilmoitettava, missä laajuudessa ja miten pakottavasti uusia sääntöjä sovelletaan. Valtiot voivat olla soveltamatta Amount B:tä tai ottaa sen käyttöön pakottavana tai vapaaehtoisena ”safe harbour” -säädäntönä. Jos jakelijan sijaintivaltio kuuluu OECD:n erikseen julkaisemaan ”covered jurisdiction” -listaukseen ja jakelijan sijaintivaltio ja päämiehen sijaintivaltio ovat solmineet verosopimuksen, kyseisen valtion tulkinta pakottaa myös päämiehen sijaintivaltion soveltamaan Amount B:tä.

Esimerkki: Suomalaisen päämiesyhtiön ulkomainen jakelijayhtiö sijaitsee Etelä-Afrikassa, joka on niin sanottu ”covered jurisdiction”. Oletetaan, että Suomi on päättänyt ottaa Amount B:n käyttöön vapaaehtoista ”safe harbour” -mallia soveltaen. Suomella ja Etelä-Afrikalla on voimassa oleva verosopimus. Jos Etelä-Afrikka ottaa Amount B:n käyttöön, myös Suomi sitoutuu soveltamaan Amount B:tä, koska Etelä-Afrikka on niin sanottu ”covered jurisdiction”. Jos taas Etelä-Afrikka päättää olla soveltamatta Amount B:tä, tällöin Amount B ei sovellu edellä kuvatun esimerkin mukaisissa tilanteissa.

Suomi ei ole tätä artikkelia julkaistaessa julkaissut kantaansa Amount B:n soveltamiseen.

Merkittävää on, että Yhdysvaltojen valtiovarainministeriö ja verohallinto (IRS) ovat 18. joulukuuta 2024 ilmoittaneet aikomuksestaan julkaista uutta siirtohinnoittelusäädäntöä, jolla otettaisiin Amount B käyttöön verovelvollislähtöistä, vapaaehtoista ”safe harbour” -mallia soveltaen. Soveltaminen alkaisi niin ikään 1. tammikuuta 2025.

Myös muutamat muut valtiot, kuten Alankomaat ja Irlanti, ovat ilmoittaneet soveltavansa Amount B:tä, jos jakelijayhtiö sijaitsee edellä mainitussa ”covered jurisdiction” -valtiossa.

Muutokseen valmistautuminen

Suomalaisten yritysten, jotka harjoittavat kansainvälistä liiketoimintaa, on syytä valmistautua Amount B:n soveltamiseen. Tässä vaiheessa on hyvä tehdä arvio siitä, koskettaako Amount B yrityksen liiketoimintaa. Erityisesti harjoitettaessa liiketoimintaa ”covered jurisdiction” -valtiossa on järkevää arvioida sääntöjen soveltamisen vaikutusta verotettavan tulon jakautumiseen jakelijavaltion ja päämiehen sijaintivaltion välillä.

Miten voimme auttaa?

Asiantuntijamme ovat käytettävissäsi ja tukenasi, kun yrityksesi arvioi Amount B:n soveltumista liiketoimintaan. Olemme myös kehittäneet työkalun, jonka avulla voidaan tehokkaasti analysoida Amount B:n vaikutusta konsernin verotettavan tulon jakautumiseen valtioiden välillä.

Juha Tuominen

Veroneuvonta

+358 (0)20 7878430

juha.tuominen@pwc.com

Niklas Manninen

Veroneuvonta

040 835 8302

niklas.manninen@pwc.com