PwC on valittu uudistamaan Kelan etuuskäsittelyn tietojärjestelmät
Kela on valinnut PwC:n strategiseksi kumppanikseen toteuttamaan etuusjärjestelmiensä laajan uudistuksen. Hankkeen tavoitteena on vastata tulevaisuuden digitaalisen toimintaympäristön ja asiakkaiden vaatimuksiin. Teknologiaksi on valittu Salesforce.

Kela on valinnut PwC:n strategiseksi kumppanikseen toteuttamaan etuusjärjestelmiensä laajan uudistuksen. Hankkeen tavoitteena on vastata tulevaisuuden digitaalisen toimintaympäristön ja asiakkaiden vaatimuksiin. Teknologiaksi on valittu Salesforce.
PwC vastasi Kelan alkuvuodesta 2024 julkaisemaan hankintailmoitukseen. Tarjouspyyntövaiheessa oli mukana neljä tarjoajaa. Kela on nyt valinnut PwC:n uudistushankkeen toteuttajaksi.
Yhdessä PwC:n kanssa Kela uudistaa etuuskäsittelyn tietojärjestelmät sekä Kelan digitaalisen asioinnin, asiakkuudenhallinnan ja tiedonvälityksen alustat ja palvelut vuoteen 2032 mennessä. Hankinta on osa Kelan Eepos-kehittämisohjelmaa, jossa Kela uudistaa etuuskäsittelyn ja asioinnin palvelut sekä niiden vaatimat alustat ja tietojärjestelmäpalvelut.
”Kyseessä on merkittävä hanke koko Suomen hyvinvointiyhteiskunnan näkökulmasta. Meidän tehtävänämme on tukea Kelaa vuosia kestävässä muutoshankkeessa, jossa tavoitteena on vastata 2030-luvun digitaalisen toimintaympäristön asiakasvaatimuksiin”, PwC Suomen partneri ja Advisory Leader Kimmo Nieminen toteaa.
”PwC:n tarkoitus on rakentaa yhteiskuntaan luottamusta ja ratkaista merkittäviä ongelmia, ja tässä hankkeessa pääsemme todellakin toteuttamaan tätä tarkoitusta”, PwC:n puolelta hankkeen koordinoinnista vastaava partneri Jan Bäckström jatkaa.
Hankkeeseen osallistuu asiantuntijoita mm. Suomen, Italian ja Ison-Britannian PwC-yhtiöistä.
Monivuotisen hankkeen keskeisiä osa-alueita ovat
- SaaS-alustan käyttöönotto: Moniteknologiaympäristön korvaaminen modernilla, tehokkaalla Software as a Service (SaaS) -alustalla.
- Prosessien yksinkertaistaminen: Etuusprosessien yhtenäistäminen ja virtaviivaistaminen sekä Kelan asiakkaiden että työntekijöiden käyttökokemuksen parantamiseksi.
- Tulevaisuuden turvaaminen: Nykyisiin ja tuleviin lainsäädännön muutoksiin mukautettavissa olevan sekä tehokkaan palvelun mahdollistavan alustan toimittaminen.
”PwC:llä on kokemusta vastaavista julkisen sektorin hankkeista ja investoinneista ja erityisesti sosiaaliturvan kansalaiskeskeisestä kehittämisestä muun muassa Isossa-Britanniassa”, Bäckström sanoo.
Järjestelmien ja palvelujen uudistaminen etenee vaiheittain, ja myös sen hyödyt realisoituvat asteittain seuraavien vuosien aikana. Kelan tavoitteena on, että ensimmäiset uudet palvelut ja etuusjärjestelmät otetaan käyttöön vuonna 2027.

