PwC:n 70-vuotisen taipaleen keskiössä luottamus
Luottamus on arvo, joka on ollut PwC:n toiminnan keskiössä koko yhtiön historian ajan. Suomen PwC täyttää loppuvuodesta 70 vuotta. Toimitusjohtaja Kauko Storbacka ja tietokirjailija Rachel Botsman korostivat yrityksen 70-vuotisjuhlassa luottamuksen merkitystä niin ihmisten hyvinvoinnille kuin yritysten menestykselle.
Luottamus on arvo, joka on ollut PwC:n toiminnan keskiössä koko yhtiön historian ajan. Suomen PwC täyttää loppuvuodesta 70 vuotta. Toimitusjohtaja Kauko Storbacka ja tietokirjailija Rachel Botsman korostivat yrityksen 70-vuotisjuhlassa luottamuksen merkitystä niin ihmisten hyvinvoinnille kuin yritysten menestykselle.
PwC:n tarkoitus on rakentaa yhteiskuntaan luottamusta ja ratkaista tärkeitä ongelmia. Luottamus oli myös PwC Suomen 70-vuotisjuhlan keskiössä, kun aiheesta saapui puhumaan luottamuksen tutkija, Oxfordin yliopiston luennoitsija, tietokirjailija Rachel Botsman.
Botsman siteerasi puheenvuoronsa alussa Harvardin yliopiston pitkäaikaisia tutkimuksia, jotka todistavat hyvinvoinnin perustuvan kaikkein vahvimmin siihen, kuinka paljon luotamme toisiin ihmisiin ja kuinka paljon he luottavat meihin itseihimme. Raha ja maine eivät tässä kisassa pärjää.
Luottamus on varmuutta
Bostmanin mukaan yhteiskuntaa ja yrityksiä pyörittää kaksi valuuttaa: raha ja luottamus. Rahalla hoidetaan transaktioita, luottamuksella vuorovaikutusta ja kanssakäymistä.
“Mitä epävarmempia aikoja elämme, sitä enemmän tarvitsemme luottamusta. Jos kaikki on täysin ennustettavaa, luottamusta tarvitaan vähemmän.”
Nykyaikana luottamusvaluuttaa tarvitaan paljon.
Botsman määrittelee luottamuksen olevan varmuutta tuntemattoman edessä. Tunne luottamuksesta on kuitenkin aina erittäin subjektiivista ja kontekstuaalista. Epäluottamukseen puolestaan johtaa tilanne, jossa motiivit ja arvot ovat epäselviä.
Muutokseen jotakin tuttua, johon luottaa
Menestyäkseen yrityksessä on oltava luottamusta. Henkilöstön ja markkinoiden on voitava luottaa yhtiöön, mutta myös yrityksen johdon on kyettävä luottamaan työntekijöihinsä ja tulevaisuuteensa.
Ilman luottamusta yrityksessä ei uskalleta ottaa riskejä eikä synny innovaatioita. Botsman huomautti, että näiden välillä on hyvin korkea korrelaatio.
Jotta innovaatiot menestyvät, myös kuluttajien on voitava luottaa niihin. Botsman kertoi esimerkkinä, kuinka pankkiautomaattien yleistymiseen meni pitkä aika, koska ihmiset pelkäsivät niiden vievän rahat.
“Emme pidä uudesta, vaan haluamme ennemmin, että tuttu asia tehdään eri tavalla.”
Epävarmuuden keskellä on oltava jotakin tuttua; jotakin, johon voimme luottaa.
Riskienhallinta ja luottamus tasapainoon
Botsman nimesi yhdeksi nykyajan ja tulevaisuuden suurimmista haasteista ihmisen luottamuksen teknologiaan. Lisää haastetta tulee luottamuksen pelisäännöistä, jotka nekin elävät ajassa.
Hän vertasi tilannetta vuosikymmenten takaiseen hittipeliin, Nintendon Tetrikseen, sekä nykyhittiin Minecraftiin, jossa pelaaja pääsee rakentamaan kolmiulotteista maailmaansa.
Tetris-pulmapeliä pelattiin tarkkaan rajatuilla säännöillä, kun Minecraft-maailma joustaa lähes rajattomasti. Vanhassa maailmassa elettiin pienesti ja paikallisesti, jolloin luottamuksen rakentaminen kävi helpommin.
Nykyinen maailma verkottuu ja vaatii uudenlaista työtä luottamuksen ansaitsemiseksi. On tiedettävä, mihin voi luottaa ja mihin ei.
Hän kehotti kuulijoitaan pohtimaan, millaiseen tasapainoon he saavat kontrollin ja riskienhallinnan sekä toisaalta luottamuksen ansaitsemisen ja sen ruokkimisen. Kontrollin tarve on merkki luottamuspulasta.
“Me tarvitsemme riskienhallintaa mutta yhtä lailla meidän on kyettävä navigoimaan eteenpäin tuntemattomassa luottavaisesti.”