PwC:n tutkimus: Viihteeseen ja mediaan käytetään entistä enemmän rahaa – konsertit ja elokuvat pitävät pintansa
Viihde- ja media-alan yhteenlaskettu, globaali liikevaihto nousi 5 prosenttia vuonna 2023, kertoo PwC:n tuore tutkimus. Kovimmassa kasvussa Suomessa olivat erityisesti elokuva-ala ja suoratoisto, kun taas kirjoihin ja lehtiin käytettiin aiempaa vähemmän rahaa. Digitaalisuus on tulevaisuudessa yhä tärkeämpi valttikortti kiihtyvässä kilpailussa.
Viihde- ja media-alan yhteenlaskettu, globaali liikevaihto nousi 5 prosenttia vuonna 2023, kertoo PwC:n tuore tutkimus. Kovimmassa kasvussa Suomessa olivat erityisesti elokuva-ala ja suoratoisto, kun taas kirjoihin ja lehtiin käytettiin aiempaa vähemmän rahaa. Digitaalisuus on tulevaisuudessa yhä tärkeämpi valttikortti kiihtyvässä kilpailussa.
Globaali viihde- ja mediatoimiala jatkoi kasvuaan vuonna 2023. PwC:n Global Entertainment & Media Outlook 2024–2028 -raportin mukaan alan kokonaisliikevaihto nousi 5 prosenttia ja ylsi 2,8 biljoonaan Yhdysvaltain dollariin, mikä ylittää IMF:n ilmoittaman yleisen talouskasvun. PwC:n ennusteen mukaan globaalien viihde- ja mediamarkkinoiden liikevaihto kasvaa keskimäärin 3,9 prosentin vuosivauhtia.
Perinteisistä viihdemuodoista elokuvateatterit ja musiikkikonsertit vetävät yleisöä kasvavissa määrin. Suuressa kuvassa digitaalisuus kuitenkin valtaa alaa viihteessä ja mediassa, mikä edellyttää toimijoilta uudenlaisten liiketoimintamallien valjastamista.
“Jos markkinatoimijat haluavat saada osuutensa kasvavista tulovirroista, heidän on mietittävä uusiksi, kuinka heidän yrityksensä luo arvoa, hyödyntää mainonnan kasvua ja tarttuu tekoälyn tarjoamiin mahdollisuuksiin. Kun sisältöjä kulutetaan yhä enemmän verkossa, yritysten on myös monipuolistettava valikoimaansa ja tavoitettava kuluttajat niillä alustoilla, joilla he viettävät aikaa”, sanoo PwC Suomen partneri Tuomas Törmänen.
Elokuvateatterit nousemassa pandemiaa edeltävälle tasolle
Vuonna 2023 elokuvateollisuus koki maailmanlaajuisesti 30,4 prosentin vuotuisen kasvun lipputuloissa. PwC:n ennusteen mukaan elokuvateatterien tulot ylittävät pandemiaa edeltäneen tason vuonna 2026.
Suomessa elokuva-ala hyötyy sekä amerikkalaisten kassamagneettien että kotimaisten elokuvien suosiosta. Yhteensä Suomen elokuvateatterit keräsivät 6,6 miljoonaa katsojaa vuonna 2023, mikä on 14,1 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022 ja 93,2 prosenttia enemmän kuin vuonna 2021. Katsojia oli silti 21 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019.
Kotimaisten elokuvien keräämä osuus katsojista vuonna 2023 oli 23,4 prosenttia (1,7 miljoonaa), mikä on vähemmän kuin edellisinä vuosina (26,9 prosenttia vuonna 2022 ja 25,1 prosenttia vuonna 2021).
Suoratoistopalvelut hakevat kasvua uusista liiketoimintamalleista – perinteisen television kasvu hidasta
Suoratoistopalvelujen käyttö ja tilaajamäärät kasvavat, vaikkakin hitaammin kuin aiempina vuosina. Vuonna 2023 maailmanlaajuinen OTT (Over-the-top) -videopalvelujen tilausmäärä oli 1,6 miljardia, ja luvun odotetaan kasvavan 2,1 miljardiin vuoteen 2028 mennessä. Se vastaa 5 prosentin vuotuista, keskimääräistä kasvuvauhtia.
Suomen suoratoistomarkkinat jatkavat nopeaa laajentumistaan. Vuonna 2023 segmentin kasvu oli 17,5 prosenttia ja liikevaihto 400 miljoonaa euroa. Ennusteen mukaan markkina kasvaa 6,8 prosentin vuosittaisella, keskimääräisellä vauhdilla.
“Ennusteen mukaan kilpailu suoratoistopalvelujen välillä kasvaa entisestään, jolloin niiden on etsittävä kasvua uusista liiketoimintamalleista. Näihin lukeutuvat esimerkiksi live-urheilun lisääminen ohjelmatarjontaan, salasanojen jakamisen estäminen sekä mainospohjaisten mallien hyödyntäminen. Lisäksi näemme todennäköisesti yrityskauppoja ja alan sisäisiä fuusioita”, sanoo Törmänen.
Mainonta kasvun pilarina
Verkkomainonta kasvaa vauhdilla: Vuonna 2023 se kasvoi 10,1 prosenttia ja kasvatti liikevaihtoaan 52,5 miljardilla dollarilla, ja tulevina vuosina sen ennustetaan kasvavan 9,5 prosentin vauhdilla. Vuonna 2028 verkkomainonta muodostaa ennusteen mukaan 77,1 prosenttia kaiken mainonnan potista.
“Suomessa verkkomainonnan markkinat ovat suhteellisen vakiintuneet, mikä näkyy melko varovaisena kasvuvauhtina vuosien 2023 ja 2028 välillä. Ennusteen mukaan 5,1 prosentin vuotuinen, keskimääräinen kasvuvauhti nostaa tänä aikana verkkomainonnan liikevaihdon 675 miljoonasta eurosta 867 miljoonaan euroon”, Törmänen kertoo.
Peliala jatkaa kasvuaan
Kansainvälisellä tasolla peliala (mukaan lukien e-urheilu ammattilaisturnauksineen ja live-yleisöineen) jatkoi kasvuaan yhtenä viihde- ja mediatoimialan nopeimmin kasvavista, suurista sektoreista. Sen kokonaisliikevaihto nousi 4,6 prosentin kasvulla 227,6 miljardiin dollariin vuonna 2023. Liikevaihdon odotetaan ylittävän 300 miljardia dollaria vuonna 2027, mikä on lähes kaksinkertainen vuoden 2019 tasoon verrattuna.
Suomen videopelimarkkinoiden kokonaisliikevaihto oli 460 miljoonaa euroa vuonna 2023, ja 3,8 prosentin kasvuvauhdilla sen ennustetaan kasvavan 553 miljoonaan euroon vuoteen 2028 mennessä.
“Suomessa perinteisten pelien liikevaihto oli 168 miljoonaa euroa vuonna 2023, mikä tekee siitä merkittävän osa-alueen pelimarkkinoilla. Kuten maailmalla, fyysisten konsolipelien myynnin lasku hidastaa Suomessakin pelialan kasvua”, Törmänen sanoo.
Painetut kirjat ja lehdet laskussa, vetoapuja digitaaliselta puolelta
PwC:n ennusteen mukaan kirjojen kuluttajamarkkinat supistuvat Suomessa vuosien 2023 ja 2028 välillä 0,4 prosentin keskimääräisellä vuosivauhdilla. Sähköisten kirjojen liikevaihto kasvaa 5,9 prosentin vuosivauhtia, kun taas painettujen kirjojen liikevaihdon odotetaan laskevan 2,6 prosentin vauhdilla. Painetut kirjat hallitsevat edelleen markkinoita, ja ne muodostivat 77,7 prosenttia alan liikevaihdosta vuonna 2023.
Sanomalehtien liikevaihto Suomessa laskee ennusteen mukaan vuosien 2023 ja 2028 välillä keskimäärin 3,6 prosenttia vuodessa ja putoaa 661 miljoonasta eurosta 550 miljoonaan euroon. Sanomalehtien painetun levikin liikevaihto kutistuu 7,4 prosentin vauhdilla, kun taas digitaalisen levikin liikevaihto kasvaa 9,5 prosentin vuosivauhdilla. Printtimainonnan liikevaihto puolestaan kutistuu 9,6 prosentin vauhdilla, ja digitaalisen mainonnan liikevaihto kasvaa 3,8 prosentin vauhtia.
Lisätietoja:
Global Entertainment & Media Outlook 2024–2028 -raportti