Trumpin virkaanastuminen ja kauppapolitiikan uusi aika
Tammikuun 20. päivä merkitsi uuden aikakauden alkua Yhdysvalloissa, kun presidentti Donald Trump astui virkaansa toisen kerran. Vaikka syksyn ja vaalien aikana Trump oli puheissaan painottanut tullien välittömiä korotuksia, ei pelättyjä päätöksiä kuitenkaan tehty heti virkaanastujaispäivänä.
Tammikuun 20. päivä merkitsi uuden aikakauden alkua Yhdysvalloissa, kun presidentti Donald Trump astui virkaansa toisen kerran. Vaikka syksyn ja vaalien aikana Trump oli puheissaan painottanut tullien välittömiä korotuksia, ei pelättyjä päätöksiä kuitenkaan tehty heti virkaanastujaispäivänä.
Esimerkiksi Kiinasta tuotaville tuotteille on puhuttu asetettavan 60 %:n yleinen tulli sekä meksikolaisille ja kanadalaisille tuotteille oli esitetty 25 %:n tulleja. Trump päätti vielä ensimmäisenä työpäivänään pidättäytyä tullien korotuksista, ja virkaanastujaisseremonian yhteydessä keskityttiin muiden asioiden ohessa lähinnä kauppapoliittisesta näkökulmasta Panaman kanavan tärkeyteen maantieteellisenä kohteena.
On kuitenkin odotettavissa, ettei presidentti Trump unohda yhtä lempisanoistaan, ja ”tariffit” ovat melkoisella varmuudella jatkossakin hänen politiikkansa keskiössä. Tästä saatiin esimakua viime yönä, kun Trump väläytteli 10 %:n lisätulleja kiinalaisille tuotteille 1. helmikuuta alkaen.
Vastaavia uhkakuvia maalailtiin myös EU:n suuntaan. Trump onkin selvästi ilmaissut aikomuksensa muuttaa kauppapolitiikkaa korottamalla yleisesti tariffeja. Tämä tarkoittaa suuria haasteita erityisesti niille suomalaisille yrityksille, jotka osallistuvat USA:n markkinoille tuotteilla, jotka on valmistettu liittovaltion rajojen ulkopuolella.
Vaikka tulevaisuuskuvat aiheuttavat epävarmuutta, yrityksillä on keinoja valmistautua mahdollisen kauppasodan käänteisiin. Yksi tärkeä näkökulma on esimerkiksi USA:han vietävien tuotteiden ja palveluiden arvonmääritys. Normaalisti yritysten välinen kauppahinta toimii tullien ja muiden veronluonteisten maksujen perusteena. Konsernin sisäisten transaktioiden arvonmääritykseen voi olla kuitenkin hyödynnettävissä vaihtoehtoisia, hyväksyttäviä menetelmiä, joilla voidaan vaikuttaa myös tulli- ja verokustannusten syntymiseen. Tämän tulee luonnollisesti olla linjassa konsernin siirtohinnoittelupolitiikan kanssa.
Tässä voimme tarjota arvokasta apua. Syväosaaminen kansainvälisen verotuksen ja erityisesti tulli- ja siirtohinnoitteluaiheiden viidakossa auttaa organisaatioita navigoimaan muuttuvassa kauppaympäristössä minimoimalla mahdollisia lisäkustannuksia ja varmistamalla, että liiketoiminta Yhdysvalloissa säilyy olosuhteet huomioiden kannattavana ja tehokkaana. Eri vaihtoehtojen ja strategioiden kartoittaminen etukäteen voi olla avain tulevaisuuden menestykselle USA:n markkinoilla, kun Trumpin kauppapolitiikan todelliset vaikutukset alkavat näkyä.