Verohallinnolta päivitys yleishyödyllisten yhteisöjen verotusohjeeseen
Verohallinto on 4.12.2023 päivittänyt verotusohjettaan yleishyödyllisille yhteisöille keskusverolautakunnan ratkaisun KVL 26/2023 seurauksena. Päivitykset liittyvät ratkaisun sisällön mukaisesti ennen kaikkea apurahasäätiöihin liittyviin verotuskäytäntöä muokkaaviin seikkoihin. Lisäksi ohjeessa on muutamia täydennyksiä ja tarkennuksia aiempaan versioon nähden erityisesti sen vuoksi, että tiettyjen lakisääteisten palveluiden järjestämisvastuu on siirtynyt kunnilta hyvinvointialueille.
Verohallinto on 4.12.2023 päivittänyt verotusohjettaan yleishyödyllisille yhteisöille keskusverolautakunnan ratkaisun KVL 26/2023 seurauksena. Päivitykset liittyvät ratkaisun sisällön mukaisesti ennen kaikkea apurahasäätiöihin liittyviin verotuskäytäntöä muokkaaviin seikkoihin. Lisäksi ohjeessa on muutamia täydennyksiä ja tarkennuksia aiempaan versioon nähden erityisesti sen vuoksi, että tiettyjen lakisääteisten palveluiden järjestämisvastuu on siirtynyt kunnilta hyvinvointialueille.
Oikeuskäytäntö ei ratkaisun KVL 26/2023 seurauksena suoraan estä taiteen tukemiseksi perustetun apurahasäätiön katsomista yleishyödylliseksi tilanteessa, jossa se jakaa avustuksia myös elinkeinonharjoittajille ajallisesti, rahamääräisesti ja sisällöllisesti rajattuihin hankkeisiin, kunhan kyse on yhteisöstä, jonka tarkoituksena on taiteen tukeminen. Ohje korostaa, että ratkaisun KVL 26/2023 säätiö oli erityisissä olosuhteissa yleishyödyllinen yhteisö. Onkin todennäköistä, ettei ratkaisu sinällään muuta yleistä arviointia ja verotuskäytäntöä yleishyödyllisyyden osalta sallivampaan suuntaan, vaan korostaa tapauskohtaista harkintaa.
Lisäksi ohjetta on päivitetty saatteen mukaan vastaamaan verotuskäytäntöä tilanteissa, joissa yleishyödyllinen yhteisö on organisoinut harjoittamansa vanhusten palveluasumistoimintansa siten, että yhteisö vuokraa asuntoja sosiaalisin perustein suoraan vanhuksille ja toimitiloja omistamalleen yhtiölle. Yhdistyksen omistama yhtiö tuottaa suurimman osan palveluista yhdistyksen vuokraustoiminnan asukkaille. Verohallinnon ohjeen mukaan tällöin muodostuu toiminnallinen kokonaisuus vuokraustoiminnan ja yhtiön palvelutoiminnan välillä, minkä seurauksena myös vuokraustoiminnan tulot ovat yhteisön elinkeinotoiminnan tulolähteen veronalaista tuloa. Ohjeen mukaan merkitystä ei ole sillä, onko palvelusopimus vuokrauksen ehtona, jos asukkaat käytännössä ostavat pääosan palveluistaan yhteisön tytäryhtiöltä.
Olethan yhteydessä, mikäli yhdistysten tai säätiöiden verotukseen liittyvät asiat askarruttavat – keskustelemme mielellämme tarkemmin yhdistyksenne tai säätiönne tilanteesta. PwC:llä on kattava ja monipuolinen kokemus yhdistysten ja säätiöiden verotukseen liittyvästä neuvonannosta, ja avustamme asiakkaitamme säännöllisesti myös yleishyödyllisyyden arviointia sekä toiminnan rakenteellista järjestämistä koskevissa kysymyksissä.