ViDA: EU:n neuvosto sopuun digitaalisen ajan alv-paketista

EU:n arvonlisäverojärjestelmän päivittäminen digiaikaan etenee. Talous- ja rahoitusasioiden neuvosto (Ecofin) saavutti poliittisen yhteisymmärryksen digitaalisen ajan alv-paketista (VAT in the Digital Age) 5.11.2024 järjestetyssä kokouksessaan. Digitaalisen ajan alv-paketti edustaa yhtä merkittävimmistä uudistuksista EU:n arvonlisäverojärjestelmään pitkään aikaan.

EU:n arvonlisäverojärjestelmän päivittäminen digiaikaan etenee. Talous- ja rahoitusasioiden neuvosto (Ecofin) saavutti poliittisen yhteisymmärryksen digitaalisen ajan alv-paketista (VAT in the Digital Age) 5.11.2024 järjestetyssä kokouksessaan. Digitaalisen ajan alv-paketti edustaa yhtä merkittävimmistä uudistuksista EU:n arvonlisäverojärjestelmään pitkään aikaan.

Uudistuksen tavoitteena on parantaa EU:n arvonlisäverojärjestelmän kykyä torjua veropetoksia digitalisaation avulla, vastata alustatalouden arvonlisäverotuksen haasteisiin ja vähentää yritysten tarvetta alv-rekisteröityä useassa eri jäsenvaltiossa. Jäsenvaltiot kävivät neuvotteluja alv-paketin yksityiskohdista ja aikatauluista lähes kahden vuoden ajan ennen sopuun pääsemistä.

Digitaalisen ajan alv-paketti perustuu Euroopan komission 8.12.2022 esittämään ehdotukseen, joka voidaan jakaa kolmeen toimenpidekokonaisuuteen:

  1. Digitaalinen alv-raportointi ja sähköinen laskutus
  2. Alustatalouden arvonlisäverosäännöt
  3. Alv-rekisteröintiä koskevat yksinkertaistukset

Sähköinen laskutus ja alv-raportointi

    Sähköistä laskutusta ja alv-raportointia koskevat muutokset uudistavat yritysten alv-raportoinnin. Lisäksi EU-maiden viranomaisten verovalvonta tehostuu EU:n sisäkaupassa.

    EU-maiden välillä tapahtuvassa, yritysten välisessä tavara- ja palvelukaupassa sähköinen laskutus ja alv-raportointi tulevat pakollisiksi 1.7.2030 lähtien. Myyjän on 10 päivän kuluessa myynnistä tai ennakkomaksun vastaanottamisesta annettava ostajalle eurooppalaisen standardin mukainen sähköinen lasku ja samalla raportoitava myyntiä koskevat tiedot sähköisesti veroviranomaiselle. Alkuperäisestä direktiiviehdotuksesta poiketen kokoomalaskut ovat sallittuja tietyin edellytyksin.

    Myyjän raportointivelvoitteen peilikuvana ostajan on raportoitava ostoistaan veroviranomaiselle samat sähköisen laskun sisältämät tiedot. Määräaika on viisi päivää laskun vastaanottamisesta. EU-maat voivat luopua ostajien raportointivelvoitteesta edellyttäen, että niillä on käytössään muut riittävät valvontakeinot. Sähköisen alv-raportoinnin käyttöönoton seurauksena yritysten ei tarvitse enää jatkossa antaa yhteenvetoilmoituksia.

    EU-maat voivat ottaa käyttöön pakollisen sähköisen laskutuksen ja alv-raportoinnin järjestelmän myös paikallisiin, yritysten välisiin myynteihin. Direktiivin voimaantulosta alkaen (todennäköisesti vuonna 2025) EU-mailla on mahdollisuus velvoittaa alueellaan toimivat yritykset käyttämään sähköistä laskutusta paikallisissa myynneissä.

    Kansallisten järjestelmien on kuitenkin oltava yhteensopivia EU:n järjestelmän kanssa. Samalla jäsenvaltiot voivat asettaa yrityksille arvonlisäveron vähennysoikeuden aineelliseksi edellytykseksi sähköisen laskun hallussapidon. Kaikki kansalliset, sähköiset alv-raportointijärjestelmät, jotka ovat jo käytössä tai EU:n ennen 1.1.2024 hyväksymiä, on harmonisoitava EU:n järjestelmän kanssa yhteensopiviksi viimeistään vuoteen 2035 mennessä. Esimerkiksi Italialla ja Puolalla on jo tällä hetkellä omat, sähköiset raportointijärjestelmänsä ja Ranska on saanut EU:lta luvan sellaisen käyttöönottoon.

    Sähköiseen laskutukseen ja alv-raportointiin liittyvät uudistukset edellyttävät yrityksiltä merkittäviä muutoksia kirjanpito- ja laskutusjärjestelmiin, minkä vuoksi muutokseen on syytä valmistautua hyvissä ajoin. Yhdenmukaiset säännöt helpottavat kuitenkin jatkossa kansainvälistä liiketoimintaa harjoittavien yhtiöiden toimintaa.

    Alustatalouden arvonlisäverosäännöt

    Alustatalouden arvonlisäverosääntöjen uudistus koskee majoitus- ja henkilökuljetuspalveluja tarjoavia sähköisiä alustoja. Uudistuksen tavoitteena on tasata kilpailuasetelmaa digitaalisten ja niin sanottujen perinteisten liiketoimintamallien (esimerkiksi taksit ja hotellit) välillä. Tähän asti yksityishenkilöt ja vähäisen toiminnan harjoittajat ovat voineet tarjota palvelujaan eri alustojen kautta ilman arvonlisäveroa.

    Sähköinen alusta on velvollinen keräämään ja tilittämään myynnin arvonlisäveron välittämästään lyhytaikaisesta majoitus- tai henkilökuljetuspalvelusta, kun tosiasiallinen palveluntarjoaja ei sitä tee. Sähköisen alustan ei kuitenkaan tarvitse tilittää arvonlisäveroa, jos tosiasiallinen palveluntarjoaja toimittaa alustalle oman arvonlisäverotunnisteensa ja ilmoittaa tilittävänsä myynnistään arvonlisäveron.

    EU-maiden on alettava soveltaa uusia säännöksiä aikaisintaan 1.7.2028 ja viimeistään 1.1.2030. Yhteisymmärryksen saavuttaminen alustatalouden arvonlisäverosäännöistä edellytti kompromisseja alkuperäiseen direktiiviehdotukseen. Uudistus antaa siten EU-maille liikkumavaraa lyhytaikaisen majoituksen määritelmässä ja sallii pk-yritysten vapauttamisen säännösten soveltamisalasta.

    Alv-rekisteröintiä koskevat yksinkertaistukset

    Arvonlisäveron erityisjärjestelmä (One Stop Shop, OSS) mahdollistaa tällä hetkellä sen, että toisiin EU-maihin kuluttajille tavaroita ja palveluja myyvä yritys voi huolehtia keskitetysti alv-velvoitteistaan kuluttajien sijaintivaltiossa oman EU-maan veroviranomaisten kautta. Yrityksen ei siten tarvitse alv-rekisteröityä erikseen jokaiseen EU-maahan, jossa sillä on kuluttaja-asiakkaita. Digitaalisen ajan alv-pakettiin sisältyvät uudistukset vähentävät yritysten tarvetta rekisteröityä useaan eri EU-maahan, ja yritykset voivat huolehtia veroasioistansa yhä laajemmin oman jäsenvaltion veroviranomaisten järjestelmän välityksellä.

    Uudistuksen myötä arvonlisäveron erityisjärjestelmän soveltamisala laajenee kaikkiin kuluttajille tehtäviin myynteihin (muun muassa sähkö, tavaroiden asennus, paikalliset tavaroiden ja palvelujen myynnit kuluttajan sijaintivaltiossa). Tämä uudistus astuu pääosin voimaan 1.7.2028, mutta erityisjärjestelmä kattaa sähkön ja muiden energiahyödykkeiden myynnin kuluttajille jo 1.1.2027 lähtien.

    Yritykset voivat 1.7.2028 alkaen raportoida oman tavaran siirrot EU-maasta toiseen arvonlisäveron erityisjärjestelmän kautta, joten yritysten ei tarvitse enää alv-rekisteröityä oman tavaran siirrosta tavaran määränpäämaassa. Uudistuksen seurauksena call off -varastoja koskevalle yksinkertaistukselle ei ole enää tarvetta, ja sen käyttö päättyy vaiheittain. Uusia call off -varastojärjestelyjä ei saa ottaa käyttöön 30.6.2028 jälkeen, joten viimeiset call off -varastojärjestelyt päättyvät 30.6.2029. Alkuperäisestä direktiiviehdotuksesta poiketen uudistus kattaa tietyin rajoituksin myös käyttöomaisuuden siirrot.

    Lisäksi uudistus velvoittaa jäsenvaltiot sallimaan paikallisen käännetyn verovelvollisuuden soveltamisen 1.7.2028 lähtien yritysten välisiin tavaroiden ja palvelujen myynteihin. Edellytyksenä on, että myyjä ei ole sijoittautunut tai alv-rekisteröitynyt EU-maahan, jossa myynnin katsotaan tapahtuvan, mutta ostaja on alv-rekisteröitynyt kyseisessä maassa. Tämä vähentää merkittävästi yritysten tarvetta alv-rekisteröityä toisiin EU-maihin paikallisia myyntejä varten.

    Arvonlisäveron erityisjärjestelmän laajennuksesta on huomioitava se, että yritysten ei ole mahdollista ilmoittaa erityisjärjestelmässä arvonlisäverovähennyksiä toisten EU-maiden arvonlisäveroa sisältävistä hankinnoista. Arvonlisäverovähennykset on jatkossakin haettava niin sanotulla ulkomaalaispalautuksella oman EU-maan veroviranomaisten järjestelmän kautta. Kansainvälistä toimintaa harjoittavilla yrityksillä voi olla useita alv-rekisteröintejä. Jos yritys on rekisteröitynyt omien tavaroiden siirtoa koskevaan erityisjärjestelmään, sen on sovellettava erityisjärjestelmää kaikkiin omien tavaroidensa siirtoihin. On vielä epävarmaa, miltä osin vanhat alv-rekisteröinnit on mahdollista pitää voimassa esimerkiksi vähennysten saamiseksi.

    Mitä tapahtuu seuraavaksi?

    Koska neuvosto on tehnyt direktiiviin huomattavia muutoksia alkuperäiseen ehdotukseen nähden, Euroopan parlamenttia on kuultava sovitusta direktiivistä uudelleen. Tämän jälkeen neuvoston on vielä hyväksyttävä direktiivin teksti virallisesti, ennen kuin se julkaistaan EU:n virallisessa lehdessä ja tulee voimaan.

    Maarit Pokkinen

    Arvonlisäverotus

    +358 (0)20 787 7864

    maarit.pokkinen@pwc.com