Yhdistyneessä kuningaskunnassa esityksiä siirtohinnoittelusääntelyn laajentamisesta ja yhdenmukaistamisesta OECD:n kanssa
Yhdistyneen kuningaskunnan (UK) hallitus on julkaissut kuulemisia lainsäädäntöluonnoksista, joiden tarkoituksena on uudistaa säännöksiä muun muassa siirtohinnoittelusta ja kiinteistä toimipaikoista. Uudistusten tavoitteena on yksinkertaistaa sääntelyä, yhdenmukaistaa sitä kansainvälisten sopimusosapuolten kanssa sekä lisätä verotuksen ennustettavuutta ja investointien houkuttelevuutta.

Yhdistyneen kuningaskunnan (UK) hallitus on julkaissut kuulemisia lainsäädäntöluonnoksista, joiden tarkoituksena on uudistaa säännöksiä muun muassa siirtohinnoittelusta ja kiinteistä toimipaikoista. Uudistusten tavoitteena on yksinkertaistaa sääntelyä, yhdenmukaistaa sitä kansainvälisten sopimusosapuolten kanssa sekä lisätä verotuksen ennustettavuutta ja investointien houkuttelevuutta.
Mahdolliset uudistukset
Nykyisellään pieniin ja keskisuuriin konserneihin kuuluvat yhtiöt (vastaten komission suositusta 2003/361/EY) ovat UK:ssa lähtökohtaisesti vapautettuja siirtohinnoittelusääntelystä. Hallitus on julkaissut siirtohinnoittelua koskevan kuulemisen, jossa esitetään vain pienten yhtiöiden jättämistä nykyisen vapautussäännön piiriin.
Jos laki toteutuu ehdotetussa muodossa, tullaan pieninä pitämään yhtiöitä, jotka kuuluvat konserniin, joissa on alle 50 työntekijää ja joiden liikevaihto tai taseen loppusumma on alle 10 miljoonaa puntaa. Vapautus voitaisiin myös jatkossa evätä, jos yhtiö hakee patent box -hyvitystä tai jos veroviranomainen epäilee merkittävää etuyhteystoimiin liittyvää veroriskiä.
Siirtohinnoittelusääntelystä vapautusta esitetään myös kotimaisiin liiketoimiin tilanteissa, joissa liiketoimiin ei muun muassa liity riskiä veromenetyksistä. Kotimaisten liiketoimien vapautuksen laajuutta on rajoitettu esimerkiksi tilanteissa, joissa yhtiöllä on ulkomainen sivuliike, siihen sovelletaan erityistä verosääntelyä tai se on väliyhteisö.
Ehdotus sisältää myös uuden vaatimuksen säännönmukaisesti siirtohinnoittelusta verohallinnolle raportoitavista tiedosta. Etuyhteyssuhteiden ja liiketoimien säännöllisellä raportoinnilla tavoitellaan riskiperusteisen siirtohinnoitteluvalvonnan tehostamista ja toisaalta valvonnan kohdentamista dokumentointivelvollisia yhtiöitä laajempaan joukkoon. Ehdotettu raportointi koskisi niin yhtiötä, UK:ssa sijaitsevia ulkomaisten yhtiöiden kiinteitä toimipaikkoja kuin UK:n yhtiöitä, joilla on ulkomainen kiinteä toimipaikka. Ehdotuksessa raportoinnin kynnysarvoksi esitetään rajat ylittävien liiketoimien yhteismääränä miljoonaa puntaa. Tämän lisäksi siirtohinnoitteluvalvonnan toimivaltaa ehdotetaan laajennettavaksi nykyisistä siirtohinnoitteluun erikoistuneista henkilöistä myös muille veroviranomaisille.
Siirtohinnoittelusääntelyn laajuuden lisäksi ehdotettu uudistus pyrkii tuomaan sääntelyä sisällöllisesti kohti OECD:n siirtohinnoittelua ja kiinteiden toimipaikkojen tulon allokointia koskevaa ohjeistusta. Aineettoman omaisuuden arvostuksessa uudistuksen tarkoituksena on jatkossa käyttää rajat ylittävissä liiketoimissa vain markkinaehtoiseen hintaan perustuvaa arvostusmääritelmää nykyisessä laissa olevan kahden eri aineettomia käyttöomaisuushyödykkeitä koskevan arvostusmääritelmän sijasta. Lisäksi uudistuksia esitetään rahoituksen siirtohinnoitteluun, mikä mahdollistaa muun muassa konsernin sisäiset takauspalkkioveloitukset myös konsernin sisäisessä rahoituksessa OECD:n siirtohinnoitteluohjeiden sallimassa laajuudessa.
Hallitus pyrkii myös päivittämään kiinteän toimipaikan syntymistä koskevan sääntelyn sanamuotoja lähemmäksi malliverosopimuksen 5 artiklaa (2017). Se säilyttää kuitenkin tiettyä joustavuutta ja huomioi muun muassa common law -sääntelyn mukaiset undisclosed agency -järjestelyt epäitsenäisten agenttien kiinteiden toimipaikkojen sääntelyssä. Tulon allokointisäännöissä ehdotus vahvistaa OECD:n ohjeistuksen asemaa tulkintalähteenä sekä edellyttää sanamuodoissa nykyistä selkeämmin OECD:n AOA:n mukaisen toiminto- ja riskianalyysin tulon allokoinnin perustaksi.
Lopuksi
Sidosryhmien kuulemiset ovat avoinna palautteelle 7. heinäkuuta asti. Jos laki etenee käsittelyssä, odotetaan sen astuvan voimaan vuoden 2026 aikana.
Ehdotukset uusista lainsäädäntömuutoksista indikoivat tahtotilaa tehostaa ja laajentaa UK:n siirtohinnoittelua koskevaa verovalvontaa sekä uudistaa sääntelyn eroavaisuuksia kohti laajemmin OECD-maissa omaksuttua sääntelyä. Toteutuessaan sääntely kohdistuu aiempaa pienempiin konserneihin. UK:ssa sijaitsevien liiketoimien siirtohinnoittelumallin markkinaehtoisuus sekä siirtohinnoittelun dokumentoinnin tarpeellisuus olisikin suositeltavaa arvioida.
Lisätietoja: UK opens consultations on transfer pricing, permanent establishment, and Diverted Profits Tax legislative reform

