Euroopan unionin neuvosto sopuun lähdeveromenettelyjä koskevasta FASTER-aloitteesta

FASTER (Faster and Secure Reduction of Source Taxes) on direktiiviehdotus, jolla pyritään tekemään lähdeveron perimistä koskevasta menettelystä EU:ssa turvallisempaa ja tehokkaampaa rajat ylittäville sijoittajille, kansallisille veroviranomaisille ja arvopaperien säilyttäjille. Nykyiset menettelyt ovat monissa valtioissa pitkiä, kalliita ja hankalia ja voivat olla alttiita laajamittaisille veropetoksille.

FASTER (Faster and Secure Reduction of Source Taxes) on direktiiviehdotus, jolla pyritään tekemään lähdeveron perimistä koskevasta menettelystä EU:ssa turvallisempaa ja tehokkaampaa rajat ylittäville sijoittajille, kansallisille veroviranomaisille ja arvopaperien säilyttäjille. Nykyiset menettelyt ovat monissa valtioissa pitkiä, kalliita ja hankalia ja voivat olla alttiita laajamittaisille veropetoksille.

Monet jäsenvaltiot perivät lähdeveroa ulkomailla asuville sijoittajille maksetuista osingoista ja joukkovelkakirjojen koroista. Sijoittajien on kuitenkin maksettava asuinmaassaan tuloveroa samoista tuloista. Kaksinkertaisen verotuksen ongelmat on pyritty ratkaisemaan muun muassa jäsenvaltioiden välisillä verosopimuksilla. Lähdeveromenettelyt jäsenvaltioiden välillä kuitenkin vaihtelevat huomattavasti. Nykyiset veronalennus- ja palautusjärjestelmät ovat tehottomia ja raskaita sekä alttiita veropetoksille ja väärinkäytölle, kuten niin sanotut cum ex- ja cum cum -skandaalit ovat osoittaneet. 

Direktiiviehdotus korostaa verotuksen oikeudenmukaisuutta sekä pyrkimystä poistaa rajat ylittävien sijoitusten esteitä, mikä on tärkeää pääomamarkkinoiden tehokkaalle toiminnalle. Direktiivin tavoitteena on vahvistaa jäsenvaltioiden kykyä torjua veropetoksia sekä väärinkäytöksiä parantamalla luotettavan ja oikea-aikaisen tiedon saatavuutta. Faster-direktiivin toteutuminen vaatii yhteistyötä ja koordinointia jäsenvaltioiden, EU:n toimielimien sekä markkinatoimijoiden kesken. 

Direktiivin päätarkoituksena on nopeuttaa nykyistä prosessia sekä luoda yhteinen kehys, joka perustuisi automatisoituihin menettelyihin, kuten verotuksellista kotipaikkaa koskevan todistuksen digitalisointiin. Tämä auttaa yhtenäistämään alustoihin liittyviä menettelyjä ja nopeuttaa tiedonkulkua eri toimijoiden välillä. Lisäksi arvopaperien säilyttäjien on rekisteröidyttävä kansallisiin rekistereihin, ja he ovat velvollisia raportoimaan tiedot arvopapereiden maksuketjusta. Tämä auttaa jäsenvaltioita torjumaan sekä tunnistamaan mahdollisia väärinkäytöksiä. 

Faster-direktiivi esittelee kaksi päämenetelmää, jotka nopeuttavat ja yhdenmukaistavat verosopimusetuuksien saamiseen liittyviä prosesseja EU:ssa. Ensimmäinen on etuuden myöntämistä tulonlähteellä koskeva järjestelmä, jossa sovelletaan asiaankuuluvaa verokantaa osinkojen tai korkojen maksamishetkellä. Toinen on perityn veron nopeampi palautusjärjestelmä, jossa liikaa maksetun lähdeveron palautus myönnetään asetetussa määräajassa. Jäsenvaltiot voivat valita kumpaa järjestelmää ne haluavat käyttää tai ne voivat käyttää molempia. Tietyin edellytyksin jäsenvaltioilla on myös mahdollisuus säilyttää nykyiset menettelynsä.

Seuraavaksi lingvistijuristit tarkistavat sovitun tekstin, minkä jälkeen neuvoston on hyväksyttävä direktiivi ennen kuin se julkaistaan EU:n virallisessa lehdessä ja tulee voimaan. Jäsenvaltioiden on saatettava direktiivi osaksi lainsäädäntöä viimeistään 31.12.2028, ja kansallisia säännöksiä on sovellettava 1.1.2030 alkaen. 

Direktiivin ei odoteta vaikuttavan merkittävästi Suomessa nykyisin noudatettaviin käytäntöihin, koska Suomen jo nykyisin soveltama TRACE-malli on toiminut direktiivin yhtenä merkittävänä mallina.

Josefina Isola

Veroneuvonta

+358 (0)50 5348466

josefina.isola@pwc.com