IFRS valokeilassa – Muutoksia liiketoimintahankinnoista annettaviin liitetietoihin: paremmat tiedot johtavat parempiin päätöksiin
PwC:n Mikä ihmeen IFRS? -blogisarjan viidennessä osassa Ville Toivonen käsittelee liiketoimintahankinnoista annettaviin liitetietoihin ehdotettuja muutoksia.
PwC:n Mikä ihmeen IFRS? -blogisarjan viidennessä osassa Ville Toivonen käsittelee liiketoimintahankinnoista annettaviin liitetietoihin ehdotettuja muutoksia.
IASB on julkaissut odotetun standardiluonnoksen liikearvon arvonalentumistestauksen sekä liiketoimintahankinnoista esitettävien liitetietojen muutoksista. Ehdotettuja muutoksia voi kommentoida heinäkuun 15. päivään asti, joten vielä on mahdollisuus vaikuttaa. Muutosten voimaantulohetkeä ei ole päätetty.
Aiemmassa kirjoituksessani kävin läpi ehdotetut muutokset liikearvon arvonalentumistestaukseen. Tässä kirjoituksessa läpikäyn puolestaan liiketoimintahankinnoista annettaviin liitetietoihin ehdotetut muutokset. IASB:n näkemyksen mukaan muutoksissa on kyse yhtenäisestä paketista, joten muutoksille asetetut tavoitteet toteutuvat vain, kun yhtiöissä noudatetaan kumpaankin tilinpäätösstandardiin tulevia muutoksia. Kuuntele lisäksi aiheesta huhtikuun PwC IFRS Talks -podcast.
Muutokset IFRS 3 Liiketoimintojen yhdistäminen tilinpäätösstandardiin
IASB:n ehdottamat muutokset eivät muuta tapaa, jolla liiketoimintahankinnat arvostetaan tai kirjataan. Muutokset kohdistuvat hankinnoista annettaviin liitetietoihin. Muutoksissa standardiin tuodaan uusia termejä, joille ei ole vielä virallisia suomenkielisiä käännöksiä. Tämän vuoksi jotkut alla käyttämäni termit omat omia käännöksiäni.
Hankinnan strategiset perustelut
Nykyään liitetiedossa on kerrottava liiketoimintahankinnan tärkeimmät syyt. Jatkossa tärkeimpien syiden sijaan on kerrottava hankinnan strategiset perustelut (strategic rationale). Tälle uudelle termille lisätään määritelmä standardiin. IASB:n näkemyksen mukaan tämä vaatimus tarjoaa tilinpäätöksen käyttäjille heidän toivomaansa laadullista tietoa hankinnasta. Vaatimuksen tarkoituksena on luoda selkeämpi linkki hankinnalle asetettujen tavoitteiden ja yhtiön yleisen liiketoimintastrategian välille.
Odotettavissa olevat synergiat
Hankinnasta aiheutuvista synergiahyödyistä esitettävät tiedot laajenevat. Synergiat on jaettava luonteensa mukaisiin kategorioihin, kuten tuottoihin tai kuluihin liittyvät synergiat. Synergioista on kerrottava kategorioittain niiden arvioitu määrä, aikaansaamiseksi tarvittavat kustannukset sekä ajanjakso, jolla hyötyjen odotetaan realisoituvan.
IASB uskoo, että vaaditut tiedot auttavat tilinpäätöksen käyttäjiä ymmärtämään paremmin, miksi yhtiö maksoi hankinnasta kyseisen hinnan.
Hankintojen ’pro forma’ -tulostiedot
Hankinnoista vaadittuihin niin sanottuihin ’pro forma’ -tulostietoihin tulee pieniä täsmennyksiä. Jatkossa tulostietojen on kuvattava nimenomaan liiketulosta (nykyään ”voitto tai tappio”). Yhtiön on myös luotava laatimisperiaate, jonka perusteella se johdonmukaisesti määrittää ja esittää nämä ’pro forma’ -tulostiedot. Tämä laatimisperiaate tulee esittää tilinpäätöksessä.
Strategisista hankinnoista annettavat tiedot
Strateginen hankinta on kokonaan uusi konsepti standardissa. Kaikki hankinnat eivät ole strategisia hankintoja ja sellaisen tunnistamiseksi standardiin lisätään sekä määrällistä että laadullista ohjeistusta, eli laajat liitetietovaatimukset eivät suinkaan koske kaikkia yrityskauppoja. Määrälliset raja-arvot liittyvät hankitun liiketoiminnan tuloksen, tuottojen ja varojen määrään suhteessa koko konserniin. Tällaiset määrälliset raja-arvot ovat tuttuja, kun määritetään IFRS 8 Toimintasegmentit mukaisia raportoitavia segmenttejä. Laadulliset kriteerit liittyvät siihen, muodostaako hankittu liiketoiminta uuden keskeisen liiketoiminta-alueen tai maantieteellisen toiminta-alueen. Näitä laadullisia kriteerejä käytetään jo nykyään määritettäessä IFRS 5 Myytävänä olevat pitkäaikaiset omaisuuserät ja lopetetut toiminnot mukaista lopetettua toimintoa.
Kun strategiset hankinnat on tunnistettu, niistä pitää esittää varsin laajoja tietoja. IASB on täsmentänyt, että strategisista hankinnoista esitettävä tieto on sellaista, jota yhtiön IAS 24 Lähipiiriä koskevat tiedot tilinpäätöksessä mukaiset, johtoon kuuluvat avainhenkilöt seuraavat. IASB uskoo, että johtoon kuuluvat avainhenkilöt seuraavat vain kaikkein tärkeintä informaatiota hankinnoista, ja tämä johtaa kaikkein merkityksellisimmän tiedon esittämiseen tilinpäätöksessä. Lisäksi johtoon kuuluvat avainhenkilöt ovat jo yhtiön olemassa oleva ryhmä johtajia, joten tarvetta uusien avainhenkilöiden tunnistamiselle ei ole.
Strategisista hankinnoista on esitettävä hankinnan keskeiset tavoitteet (key objective) sekä niihin liittyvät mittarit (target). Näille uusille termeille lisätään määritelmät standardiin. Hankinnan jälkeisinä tilikausina yhtiön on kerrottava, kuinka hankinnalle asetetut keskeiset tavoitteet ja niihin liittyvät mittarit on saavutettu. Standardiin tulee ohjeistusta siitä, kuinka monen tilikauden ajan tietoja on annettava. Näiden tietojen antaminen saattaa olla merkittävin ehdotettu muutos liitetietoihin. Uusien liitetietojen tarkoituksena on antaa tilinpäätöksen lukijalle tietoa siitä, ovatko hankinnat olleet taloudellisesti menestyksekkäitä ja missä määrin hankinnoille asetetut tavoitteet on saavutettu. Itse koen, että hyvin toteutettuina nämä tiedot ovat varsin hyödyllisiä tilinpäätöksen käyttäjille ja vastaavat sijoittajien pyyntöihin.
Standardiin lisätään synergiatietojen ja strategisista hankinnoista vaadittavien tietojen esittämistä koskeva poikkeus. Tilanteita, joissa poikkeusta voi ylipäänsä soveltaa, on kuvattu varsin laajasti muutosehdotuksessa, ja kyseessä on todellakin poikkeus.
Standardin yhteydessä olevaa esimerkkiliitetietoa on päivitetty kuvastamaan yllä esiteltyjä muutosehdotuksia. Tästä esimerkistä voikin saada ajatuksia siihen, millä tavoin muutosten edellyttämät uudet tiedot voisi esittää omassa tilinpäätöksessä.
Lopuksi
Ehdotetut muutokset vaikuttavat johtavan siihen, että tilinpäätöksen lukija saa enemmän tietoa siitä, kuinka menestyksekäs yhtiön tekemä merkittävä liiketoimintahankinta on ollut. Tätä voidaan pitää hyödyllisenä parannuksena verrattuna siihen, että lukija joutuisi arvioimaan hankinnan onnistumista ainoastaan sen perusteella, kirjataanko liikearvoa alas vai ei. Uudet liitetiedot aiheuttavat hieman lisätyötä tilinpäätöksen laatijoille, mutta tuskin kohtuuttomissa määrin.
IASB:n jäsen Zach Gast on kirjoittanut lyhyen julkaisun ehdotettujen muutosten vaikutuksista sijoittajan näkökulmasta.