IFRS valokeilassa – Mitä muutoksia IASB ehdottaa varausten kirjaamiseen ja arvostamiseen?

International Accounting Standards Board (IASB) julkaisi 12.11.2024 standardiluonnoksen (Exposure draft Provisions – Targeted Improvements), jossa se ehdottaa muutoksia nykyiseen IAS 37 Varaukset, ehdolliset velat ja ehdolliset varat -tilinpäätösstandardiin.

International Accounting Standards Board (IASB) julkaisi 12.11.2024 standardiluonnoksen (Exposure draft Provisions – Targeted Improvements), jossa se ehdottaa muutoksia nykyiseen IAS 37 Varaukset, ehdolliset velat ja ehdolliset varat -tilinpäätösstandardiin.

Nykyiset velvoitteen kirjaamiskriteerit ovat epäselvät ja IFRS Interpretations Committee (IFRS IC) on saanut kysymyksiä niiden soveltamisesta. Lisäksi IFRIC 21 Julkiset maksut mukaisesti käsiteltävien julkisten maksujen, joiden suorittamisvelvollisuus syntyy, jos/kun tietty raja-arvo ylitetään, kirjaamisajankohtaa on kritisoitu ja on todettu, että ne kirjataan liian myöhään. Siksi sijoittajat ovat pyytäneet hyödyllisempää informaatiota.

Keskeiset ehdotetut muutokset liittyvät olemassa olevan velvoitteen kirjaamiskriteereihin ja varauksen arvostamiseen. IASB ehdottaa myös IFRIC 21:n poistamista, mikä muuttaisi tiettyjen varausten kirjaamisajankohtaa aikaisemmaksi.

Ehdotettuja muutoksia ei ole suomennettu, joten tässä artikkelissa olevat suomennokset ovat epävirallisia. Huomioithan myös, että IASB tarkastelee ehdotettuja muutoksia uudestaan saamiensa kommenttien perusteella, joten muutokset eivät ole lopullisia.

Kommentteja vastaanotetaan 12.3.2025 saakka. EFRAG on joulukuussa 2024 pyytänyt IASB:tä pidentämään kommentointiperiodia 60 päivällä.

Yhtiöiden kannattaa tutustua ehdotettuihin muutoksiin, arvioida niiden mahdollisia vaikutuksia ja kommentoida ehdotuksia.

Ehdotettuja muutoksia olemassa olevan velvoitteen kirjaamiskriteereihin

Varauksen kirjaamiskriteereitä ehdotetaan selkeytettäviksi. IAS 37.14 sisältää kirjaamiskriteerit ja kyseisen pykälän ensimmäiseen kriteeriin ehdotetaan lisäohjeistusta. Standardiluonnoksen mukaan varaus on merkittävä taseeseen, kun nämä kolme kriteeriä täyttyvät:

  1. yhteisölle on syntynyt aikaisemman tapahtuman seurauksena velvoite (oikeudellinen tai tosiasiallinen) siirtää taloudellinen voimavara
  1. on todennäköistä, että yhteisön tulee siirtää taloudellinen voimavara velvoitteen täyttämiseksi ja
  1. velvoitteen määrä on luotettavasti arvioitavissa.

Ensimmäinen kolmesta varauksen kirjaamisen kriteereistä on se, että yhteisöllä on aikaisemman tapahtuman seurauksena velvoite siirtää taloudellinen voimavara. Standardiluonnoksessa tämän kriteerin kuvataan muodostuvan kolmesta ehdosta, joiden tulee täyttyä ja joiden täyttymistä yhteisön tulee arvioida:

  1. Velvoite-ehto (an obligation condition) – yhteisöllä on velvoite.
  1. Siirtoehto (a transfer condition) – yhteisön velvoitteen luonteena on siirtää taloudellisia voimavaroja.
  1. Aikaisemman tapahtuman ehto (a past-event condition) – yhteisöllä on aikaisemman tapahtuman seurauksena olemassa oleva velvoite.

Yhteisöllä on velvoite, jos

  1. on olemassa mekanismi (a mechanism is in place), jonka perusteella yhteisölle syntyy vastuu yhteisön saadessa tiettyjä taloudellisia etuja tai suorittaessa tietyn toimenpiteen
  1. on osapuoli, jota kohtaan velvoite on olemassa ja
  1. yhteisöllä ei ole käytännön kykyä välttää vastuuta sen saadessa tiettyjä taloudellisia etuja tai suorittaessa tietyn toimenpiteen.

Edellä mainittu mekanismi voi olla joko oikeudellinen tai tosiasiallinen. Taloudelliset edut, joita yhteisö saa, voivat olla esimerkiksi rahaa, tavaroita tai palveluita. Toimenpide, jonka yhteisö suorittaa, voi puolestaan olla esimerkiksi toimiminen jollain tietyllä markkinalla, ympäristövahingon aiheuttaminen tai muun vahingon aiheuttaminen toiselle osapuolelle.

Siirtoehto täyttyy, jos on mahdollista, että yhteisö voi joutua siirtämään taloudellisia voimavaroja, vaikka todennäköisyys siihen olisikin alhainen. Velvoite vaihtaa taloudellisia voimavaroja toisen osapuolen kanssa ei ole velvoite siirtää taloudellisia voimavaroja, jolleivät vaihdon ehdot ole epäedulliset yhteisölle.

Yhteisön velvoitteesta tulee olemassa oleva velvoite aikaisemman tapahtuman seurauksena, kun yhteisö on saanut tiettyjä taloudellisia etuja tai suorittanut tietyn toimenpiteen ja sen seurauksena yhteisö siirtää tai se saattaa joutua siirtämään taloudellisia voimavaroja. Jos taloudelliset edut vastaanotetaan tai toimenpiteitä suoritetaan ajan kuluessa, aikaisemman tapahtuman ehto täyttyy ja sen seurauksena syntyvä velvoite kumuloituu ajan kuluessa.

Joissain tilanteissa yhteisöllä on velvoite siirtää taloudellinen voimavara vain, jos yhteisön toiminnan seurauksena tietylle ajanjaksolle asetettu vähimmäiskynnysarvo ylittyy. Tällöin toimenpide, joka täyttää aikaisemman tapahtuman ehdon, on toimenpide, joka vaikuttaa toimenpiteiden kokonaismäärään, jonka perusteella siirrettävien taloudellisten voimavarojen/maksujen määrä arvioidaan. Tällöin minä tahansa päivänä kyseessä olevan ajanjakson aikana olemassa oleva velvoitteen määrä on osa koko ajanjakson arvioidun kokonaisvelvoitteen määrästä. Varaus kirjataan, jos 14 (b)- ja 14 (c) -kohtien mukaiset kirjaamiskriteerit täyttyvät.

IFRIC 21 Julkiset maksut ehdotetaan poistettavaksi  

IFRIC 21, jonka vaatimukset eivät ole linjassa standardiluonnoksen kanssa, ehdotetaan poistettavaksi ja korvattavaksi havainnollistavilla esimerkeillä. IFRIC 21:een ehdotettu poistaminen muuttaisi nykyistä käytäntöä niiden maksujen osalta, joiden suorittamisvelvollisuus syntyy, jos/kun tietty raja-arvo täyttyy tai ylitetään.

Ehdotetut muutokset varauksen arvostamiseen  

Olemassa olevia säännöksiä ehdotetaan selkeytettäviksi. Arvioon tulevaisuudessa aiheutuvista menoista, joita olemassa olevan velvoitteen täyttäminen edellyttää, sisällytetään menot, jotka liittyvät välittömästi velvoitteeseen. Menot, jotka liittyvät välittömästi velvoitteeseen, ovat sekä velvoitteen täyttämisestä aiheutuvat lisämenot että kohdistettu osuus muista menoista, jotka liittyvät välittömästi velvoitteen täyttämiseen.

IASB ehdottaa myös, että diskonttaamisessa käytetään riskitöntä korkoa eli korkoa, joka ei sisällä laiminlyöntiriskiä.

Mistä löydän lisätietoja? 

Ehdotetut muutokset perusteluineen löydät IASB:n nettisivuilta.

Kirjoittaja Helka Ivaska työskentelee johtajana PwC:n Corporate Reporting Services -ryhmässä, joka auttaa ratkaisemaan asiakkaiden IFRS-tilinpäätösstandardien ja kestävyysraportointitietojen raportointikysymyksiä. Helkan erikoistumisalaa ovat muun muassa tulouttamiseen, osakeperusteisiin maksuihin ja tilinpäätöksen esittämiseen liittyvät erityiskysymykset.

Helka Ivaska

Corporate Reporting Services

+358 (0)20 7877343

helka.ivaska@pwc.com