PWC Uutishuone

Sesonkisiivouksessa tilinpäätösraportointi relevantiksi

Konsernin valmistusta harjoittavaan liiketoimintaryhmään kuuluvan yksikön käyttöomaisuuden kirjanpitoarvoon tehtiin EUR 100,000 arvonalennuskirjaus merkittävän tapahtuman seurauksena.

Miksi yksinkertainen asia kuvataan tilinpäätöksissä vaikeasti, kun sen voisi kertoa lukijaystävällisesti selkosuomella? Vähemmän on enemmän myös IFRS-raportoinnissa. Mikään IFRS-standardi ei pakota yrityksiä tiukasti yhteen malliin ja vaikeaan sanastoon. Standardit jättävät paljon liikkumavaraa ja tilaa maalaisjärjelle.

Yhtiö toisensa jälkeen on kuitenkin kopioinut mallit standardien vaatimuksista pohtimatta, millainen tapa esittää asioita olisi mielekkäintä juuri omalle yhtiölle.

Olen itse verrannut tilinpäätösraportoinnin järkeistämistä vaatekaapin sesonkisiivoukseen, jota usein teen joulun alla. Jossakin vaiheessa kaappi on päässyt täyttymään ääriään myöten sotkuksi, josta on vaikea löytää kulloinkin tarvittavia vaatteita. Seassa on paitoja ja hameita, jotka eivät toimi ja ovat käyneet vanhanaikaisiksi. Tai eivät mahdu päälle. Etualalle on unohtunut huiveja ja vöitä, jotka eivät ole olleet käytössä aikapäiviin.

Sesonkisiivouksen aikana järjestän vähän käytössä olevat mutta vielä joskus tarvittavat vaatteet ja asusteet taaemmaksi, osan vien kirpparille ja loput järjestän siististi ja helposti saataville etualalle. Kaapin sisältö on sen jälkeen omannäköiseni ja elää tässä ajassa. Sitä on ilo katsella ja käyttää.

Kun yhtiöt ovat siirtyneet IFRS-standardien mukaiseen raportointiin, esitetyn tiedon määrä on vuosi vuodelta kasvanut. Muuttuvia vaatimuksia on tulkittu siten, että kaikkien on kerrottava kaikki ja täsmälleen samassa laajuudessa ja järjestyksessä kuin muutkin.

Tuoreimmassa tilinpäätöksessä on historiallisia jäänteitä ensimmäistä kertaa tehdystä, siitä, joka kovalla tuskalla puserrettiin kasaan. Sittemmin on kangistuttu tuttuun kaavaan eikä mietitä, onko kaikki raportoitava tieto oikeasti olennaista. Samalla unohdetaan kertoa yhtiön tarina. Lukija toivoisi saavansa sen tilinpäätöksestä.

Mikä yhtiöitä sitten estää työstämästä tilinpäätöstään selkeäksi ja omannäköiseksi? Pelätäänkö, että valvojat ja tilintarkastajat eivät hyväksyisi uudenmallista kokonaisuutta? Että yhtiö ei olisi enää vakuuttava, kun kaikki vaikeaselkoinen jargonia olisi raivattu pois?

Tilanne on juuri päinvastoin. Raportoinnissa ei tietenkään siivota pois tietoja, jotka pitää esittää. Mutta jokainen yhtiö saa päättää, miten ja missä järjestyksessä ne esittää, mitä halutaan korostaa – ja miltä tilinpäätös näyttää.

Viisi vuotta sitten yhtiö saattoi olla velkainen, jolloin esimerkiksi herkkyysanalyysien rooli korostui. Jos firma on sittemmin tehnyt hyvää tulosta ja päässyt veloista eroon, kannattaa miettiä, mitä nyt korostetaan.

Jos yrityksen käyttöomaisuus tarkoittaa lähinnä kopiokoneita, sitä varten tuskin tarvitaan erillisiä laskelmia. Asian voi kuitata yhdellä lauseella: Käyttöomaisuutemme sisältää kaksi kopiokonetta, joiden poistoaika on kolme vuotta.

Jos yhtiön strategia korostaa yrityskaupoista rakentuvaa kasvua, tämän on syytä näkyä myös raportoinnissa. Ja kun asiantuntijayrityksen menestys perustuu henkilöstön erityisosaamiseen, tilinpäätöksessä kannattaa kertoa, miten ihmisiä palkitaan ja kuinka heidän työhyvinvoinnista huolehditaan. Vaihtoehtoja on yhtä monta kuin yritystä.

PwC:n vuodentakaisessa selvityksessä haastateltiin 85:tä analyytikkoa eri maista ja selvitettiin heidän käsityksiään tilinpäätöskertomuksista. Heidän näkemyksensä oli selvä: talouden raportoinnista oli vaikea löytää yhteistä linkkiä taloudellisen tiedon, tilinpäätöksen, liiketoimintamallien ja strategian välillä. Ne olivat kuin eri maailmasta. Jos yhtiö uudistaa strategiansa, miksei se näy taloudellisessa raportoinnissa?

Edelläkävijöitä modernissa raportoinnissa on erityisesti Australiassa, jossa sadasta suurimmasta yhtiöstä yli puolet on tehnyt toimenpiteitä uudistaakseen raportointinsa yksinkertaisemmaksi ja pelkistetymmäksi. Trendi selkeämpään kieleen ja maalaisjärjen käyttöön on näkyvissä muuallakin.

Miksi meidän kannattaa ottaa tästä suuntauksesta oppia? Siksi että kun asioista kertoo selkeästi, luottamus yhtiön analyysiin ja samalla johtoon kasvaa. Loppupeleissä tällä on suora vaikutus yhtiön arvoon.

Vink-vink: Kotiin saa ammattilaisen apua niin vaatekaapin raivaukseen kuin perusteelliseen joulusiivoukseen. Ammattilainen auttaa myös raportoinnin raivauksessa. Kun sen siivoaa ja järjestelee kerralla kunnolla, urakka on seuraavalla kerralla helpompi.

Miten itse raivaisin tuon alussa esittämäni lauseen? Se voisi kuulua näin: Porvoon leipomon tulipalo aiheutti 100 000 euron alaskirjauksen leipomokalusteisiin.