Sitoutuneet työntekijät parantavat yrityksen tuottavuutta

Kilpailu hyvistä työntekijöistä on kovaa, eikä tilanteeseen näy helpotusta suurien ikäluokkien eläköityessä ja työssäkäyvän väestön osuuden pienentyessä. Työnantajien näkökulmasta onkin oleellista pohtia, miten saadaan rekrytoitua ja sen jälkeen myös sitoutettua parhaat osaajat.

Kilpailu hyvistä työntekijöistä on kovaa, eikä tilanteeseen y helpotusta suurien ikäluokkien eläköityessä ja työssäkäyvän väestön osuuden pienentyessä. Työnantajien kökulmasta onkin oleellista pohtia, miten saadaan rekrytoitua ja sen jälkeen myös sitoutettua parhaat osaajat.

Työntekijän sitoutumista on tyypillisesti arvioitu sen kautta, miten työntekijä samaistuu ja sitoutuu organisaation tavoitteisiin ja toimintatapoihin sekä kuinka halukas hän on näkemään vaivaa yrityksen eteen. Sitoutuminen ei siis viittaa pelkästään siihen, kuinka pitkään työntekijä pysyy työnantajan palveluksessa, vaan myös siihen, miten hän toimii työsuhteen aikana. 

Mitä hyötyä työntekijöiden sitoutumisesta on työnantajalle?

Korkean sitoutumisen tavoitteleminen on perusteltua monista eri syistä; se esimerkiksi vaikuttaa yrityksen kustannuksiin, henkilöstön tuottavuuteen, työntekijöiden viihtyvyyteen ja työnantajan maineeseen. Useat tutkimukset osoittavat, että sitoutuneen työntekijän tuottavuus on jopa 21 % parempi kuin vähemmän sitoutuneiden työntekijöiden. Voidaankin todeta, että työntekijöiden sitoutumisella on vahva yhteys organisaation suorituskykyyn. Sitoutuneisuuden on nähty myös vähentävän mielenterveyshaasteita, työuupumusta ja ylipäätään sairauspoissaoloja, mikä pienentää työnantajalle syntyviä kustannuksia ja on myös itsessään arvokasta. 

Lisäksi on tutkittu, että sitoutuneet työntekijät ovat harvemmin halukkaita vaihtamaan työnantajaa. He kokevat enemmän työn imua kuin vähemmän sitoutuneet kollegansa ja pyrkivät määrätietoisemmin edistämään työnantajansa tavoitteita. Sitoutuneiden työntekijöiden on myös nähty toimivan työnantajan brändilähettiläinä, mikä puolestaan parantaa työnantajakuvaa ja helpottaa siten rekrytointia. 

Tämän ohella sitoutuneiden työntekijöiden työssä viihtyvyys on korkeampi kuin vähemmän sitoutuneiden, mikä puolestaan johtaa parempaan suoriutumiseen. Sitoutuminen ja työhyvinvointi ovatkin toisiaan ruokkivia tekijöitä, jotka muodostavat myönteisen kehän ja hyödyttävät sitä kautta sekä työnantajaa että työntekijää. 

Miten työnantaja voi lisätä työntekijöiden sitoutumista?

Yleisellä tasolla voidaan todeta, että työnantaja voi onnistua sitouttamisessa luomalla olosuhteet, joissa työntekijät kokevat arvostusta ja voivat hyvin sekä fyysisesti että psyykkisesti. Yksityiskohtaisempia sitouttamiskeinoja pohdittaessa on tunnistettava, mitkä ovat kyseisen organisaation vetovoimatekijöitä ja mitkä puolestaan työntäviä tekijöitä. On myös oleellista tunnistaa, mitä juuri kyseisessä organisaatiossa tai toimialalla työskentelevät ihmiset odottavat ja toivovat työltään, ja pyrkiä vastaamaan tähän mahdollisimman hyvin. Eroja odotuksissa voi syntyä esimerkiksi toimialojen, ikäryhmien tai sukupuolten välillä. 

Auttaessamme asiakkaitamme kehittämään henkilöstön pitovoimaa sekä parantamaan työntekijöiden sitoutumista olemme tehneet toistuvasti saman havainnon. Henkilökunnasta hahmottuu tyypillisesti useampia ryhmiä, joiden toiveet ja tarpeet poikkeavat ainakin joiltain osin toisistaan. Tämä tarkoittaa, että kunkin ryhmän sitoutumista voidaan edistää hiukan eri asioilla. 

Työntekijöiden odotusten kartoittamisessa onkin usein tehokasta hyödyntää ulkoista kumppania. Saamamme palautteen perusteella kumppanin käyttäminen viestii henkilökunnalle aidosta kiinnostuksesta työpaikan kehittämiseen. Toisaalta se saattaa myös madaltaa työntekijöiden kynnystä jakaa omia kokemuksiaan ja odotuksiaan rehellisesti. Näin ollen kumppanin hyödyntäminen osana kehitystyötä parantaa kerätyn ja saadun tiedon laatua. 

Toteutimme juuri erään asiakasyrityksemme kanssa henkilöstön sitouttamiseen keskittyneen projektin, jossa osallistimme työntekijöitä muun muassa työpajojen ja kyselyiden kautta. Niiden avulla saimme runsaasti erinomaista tietoa juuri kyseisen organisaation henkilökunnan odotuksista ja kipukohdista. Kerätyn datan perusteella oli mahdollista valita parhaisiin tuloksiin johtavat toimintalinjat. 

Jos pohdit, olisiko aiheeseen panostaminen taloudellisesti järkevää sinun organisaatiossasi, tutustu myös aiempiin blogikirjoituksiimme Kuinka paljon työntekijän lähteminen maksaa tutkimusten mukaan yritykselle? ja Mitä työntekijät todella haluavat työnantajiltaan tässä ajassa? 

Haluatko kuulla lisää? 

Autamme työnantajia erilaisin tavoin muun muassa henkilöstön sitouttamisessa, rekrytoinnissa sekä henkilöstön pitovoiman kehittämisessä. Arvioimme tilanteesi ja saat meiltä selkeät sekä konkreettiset toimintaohjeet kehittämiseen ja kehittymiseen. Ota yhteyttä! 

Anastasia Strandberg

HR-palvelut ja johtaminen

+358 (0)20 787 7525

anastasia.strandberg@pwc.com

Ella Jäämaa

HR-palvelut ja johtaminen

+358 20 787 8117

ella.jaamaa@pwc.com