Suurten investointien verohyvitystä koskeva hallituksen esitys eteni eduskuntaan

Hallituksen esitys suurten, ilmastoneutraaliin talouteen tähtäävien investointien verohyvityksestä on annettu eduskunnalle. Esitys täsmentyi monilta osin lausuntokierroksen aikana, joskin isot linjaukset pysyivät ennallaan.

Hallituksen esitys suurten, ilmastoneutraaliin talouteen tähtäävien investointien verohyvityksestä on annettu eduskunnalle. Esitys täsmentyi monilta osin lausuntokierroksen aikana, joskin isot linjaukset pysyivät ennallaan. Kirjoitimme esitysluonnoksesta tarkemmin täällä.

Monet täsmennyksistä olivat luonteeltaan teknisiä tarkennuksia terminologiaan. Useita tulkinnanvaraisia seikkoja on kuitenkin pyritty avaamaan tarkemmin. Näihin lukeutuvat erityisesti seuraavat:

  • Hyvityksen perusteeksi luettavien kustannusten määritelmää on täsmennetty edellyttämällä näiden olevan kirjanpidossa käyttöomaisuushyödykkeen hankintamenoon aktivoitavia. Lisäksi on mahdollista hyväksyä kustannuksia, jotka perustuvat jo ennen hakemusta tehtyyn sopimukseen, jos sopimus on ehdollinen hyvityksen saamiselle ja kulut syntyvät vasta hakemisen jälkeen.
  • Hyvityksen ehtona on, että investoinnin on oltava valmis 36 kuukaudessa hyvityksen myöntämisestä (pois lukien investoinnit niin sanotuille strategisille aloille). Tähän liittyvää sanktiointia on ankaroitettu. Luonnoksessa kultakin myöhästyneeltä kuukaudelta vähennettiin 1/240 myönnetystä hyvityksestä. Lopullisessa esityksessä sanktion määrä on 1 %/kuukausi, mutta samalla sanktioilta on armahdettu kohtuuttomien olosuhteiden uhrit.
  • Projektin valmistumisesta laissa on täsmennetty, että tätä tarkastellaan tapauskohtaisesti. Valmistuneena voidaan pitää esimerkiksi laitosta, joka aloittaa tuotannon. Tämän ohella kirjanpitokäsittelylle on annettu tässäkin merkitystä: laitos on valmis viimeistään, kun käyttöomaisuudesta aletaan tehdä suunnitelman mukaisia poistoja (sumu).
  • Investointihyvityksen lopullinen määrä täsmentyy käytännössä vasta lopullisten kustannusten selvittyä. Enimmäismäärä ei kuitenkaan voi nousta alkuperäisestä päätöksestä.
  • Kun hyvitys on myönnettävä 31.12.2025 mennessä, myös muutoksenhaun seurauksena myöhemmin myönnetty hyvitys voitaisiin katsoa tehdyksi alkuperäisen hylkäävän päätöksen ajankohtana.

Verotukseen liittyviä kysymyksiä oli selvästi mietitty myös pidemmälle, mistä esimerkkinä seuraavat täsmennykset:

  • Hyvitys vähennetään ulkomaisen veron hyvitysten jälkeen.
  • Vaatimus hyvityksestä on tehtävä euromääräisesti, ja sitä voitaisiin vaatia säännönmukaisen verotuksen lisäksi myös oikaisuvaatimuksella.
  • Verotettavan tulon myöhempi muutos voi johtaa automaattisesti myös käytetyn hyvityksen muutokseen, sillä hyvitys ei voi johtaa tappioihin. Jos verotettavan tulon määrä myöhemmin nousee, verovelvollisen olisi haettava oikaisuvaatimuksella hyvityksen lisäystä. Eteen voi kuitenkin tulla tilanteita, missä tämä ei ole muutoksenhakuaikojen puitteissa enää mahdollista.
  • Yritysjärjestelyt ja omistajanvaihdokset eivät vaikuta hyvitykseen.

Lisäksi esityksessä on täsmennetty joitain hakemusprosessiin sekä tehtäviin päätöksiin ja niiden muuttamiseen liittyviä yksityiskohtia sekä viranomaisten välistä vastuunjakoa.

On hyvä huomata, että hyvityksen käsittely komissiossa on vielä kesken, ja komission kannanotoilla voi olla seurauksia lain lopulliselle sisällölle.

Hallitus oli toivonut esityksessä, että Business Finland voisi avata hakemusprosessin mahdollisimman pian esityksen antamisen jälkeen. Esityksessä todetaankin, että lakia voitaisiin soveltaa jo esityksen antamispäivänä (19.12.2024) tai sen jälkeen tehtyihin hakemuksiin. Tämä ei tietenkään ole täysin ongelmatonta tilanteessa, jossa lain sisältö ei vielä ole selvä. Toistaiseksi hakemuksia ei voida jättää, ja jää nähtäväksi, avataanko prosessia ennen kuin lopulliset hyvityksen edellytykset komission hyväksynnän jälkeen ovat selvillä.

Rami Karimeri

Yritysverotus

+358 (0)20 787 7841

rami.karimeri@pwc.com

Eetu Mikkonen

Veroneuvonta

+358 (0)20 7877565

eetu.mikkonen@pwc.com