Polttoainejakelijoiden päästökaupasta lisävelvoitteita valmisteverolupien haltijoille

Polttoaineiden jakeluun kohdistuva päästökauppa (ETS2) on uusi, EU:n yhteinen päästökauppavelvoite fossiilisia polttoaineita jakeleville, valmisteverovelvollisille toimijoille. Jakelijoiden päästökauppa aiheuttaa uusia viranomaisvelvoitteita toimijoille, joilla on energiatuotteisiin liittyviä valmisteverorekisteröintejä. Velvoite koskee nestemäisiä ja kaasumaisia, fossiilisia polttoaineita. Toimijoiden tulee rekisteröityä ja aloittaa raportointi Energiavirastolle vuoden 2025 alkupuoliskolla.

Polttoaineiden jakeluun kohdistuva päästökauppa (ETS2) on uusi, EU:n yhteinen päästökauppavelvoite fossiilisia polttoaineita jakeleville, valmisteverovelvollisille toimijoille. Jakelijoiden päästökauppa aiheuttaa uusia viranomaisvelvoitteita toimijoille, joilla on energiatuotteisiin liittyviä valmisteverorekisteröintejä. Velvoite koskee nestemäisiä ja kaasumaisia, fossiilisia polttoaineita. Toimijoiden tulee rekisteröityä ja aloittaa raportointi Energiavirastolle vuoden 2025 alkupuoliskolla.

Mikä on ETS2?

Työ- ja elinkeinoministeriö on valmistelemassa uutta lakia fossiilisen polttoaineen jakelun päästökaupasta. Lailla pannaan täytäntöön EU:n muutettu päästökauppadirektiivi rakennusten erillislämmityksen, tieliikenteen ja eräiden muiden alojen päästökaupasta. Lain on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2025 alusta lukien.

Jakelijoiden päästökauppavelvoite koskee toimijoita, jotka valmisteverolainsäädännössä tarkoitetulla tavalla luovuttavat kulutukseen fossiilisia, nestemäisiä tai kaasumaisia polttoaineita. Näitä toimijoita kutsutaan säännellyiksi yhteisöiksi. Päästökauppavelvoite koskee esimerkiksi toimijoita, joilla on valtuutetun varastonpitäjän, rekisteröidyn vastaanottajan tai maakaasuverkonhaltijan lupa.

Velvoite koskee sekä edelleenmyytyjä että omaan käyttöön otettavia fossiilisia polttoaineita, jollei niihin sovellu jokin lain poikkeussäännöistä. Lakiluonnoksen mukaan velvoitteen ulkopuolelle jäävät muun muassa yleisen päästökaupan piiriin kuuluvat tuotteet sekä laissa erikseen määritettyihin, verottomiin käyttötarkoituksiin toimitettavat tuotteet. Velvoitteen voi myös tietyin edellytyksin siirtää polttoaineen toimittajalle.

Uuden päästökaupan tavoitteena on vahvistaa sen piiriin kuuluvien alojen ja niistä erityisesti tieliikenteen päästövähennystoimia. Kuten nykyisessä päästökaupassa (ETS1), toimijoiden täytyy ostaa tarvittava määrä päästöoikeuksia huutokaupasta. Oikeuksille on asetettu minimihinta ja niiden määrälle katto vaikuttavuuden tehostamiseksi. Käytännössä ETS2 nostaa kaikkien fossiilisten polttoaineiden käyttäjien polttoainekustannuksia, mikä kannustaa fossiilisten polttoaineiden käytön vähentämiseen.

Toimijoiden velvoitteet

Jakelijoiden päästökauppa käynnistyy asteittain. Tämänhetkisen tiedon mukaan kaupankäynti päästöoikeuksilla käynnistyisi aikaisintaan vuonna 2027, mutta päästökaupan piiriin kuuluvilla toimijoilla on useita velvoitteita jo vuonna 2025. Näitä velvoitteita ovat lakiluonnoksen ja Energiaviraston alustavan ohjeistuksen perusteella:

  • Päästöluvan ja päästöjen tarkkailusuunnitelman hyväksynnän hakeminen Energiavirastolta helmikuun loppuun mennessä.
  • Vuoden 2024 historiallisten päästötietojen raportoiminen Energiavirastolle huhtikuun loppuun mennessä.
  • Päästöjen tarkkailun aloittaminen hyväksytyn tarkkailusuunnitelman mukaisesti, päästötietojen todennuttaminen ja niiden raportoiminen vuosittain Energiavirastolle vuoden 2025 alusta lukien.

Fossiilisia polttoaineita jakelevien tai käyttävien, valmisteverovelvollisten toimijoiden kannattaa arvioida hyvissä ajoin, miten uusi päästökauppa vaikuttaa yrityksen velvoitteisiin, kustannuksiin tai erilaisten hankkeiden kannattavuuteen. Jos toimija on uudessa laissa tarkoitettu säännelty yhteisö, sen on hyvä aloittaa valmistautuminen päästöluvan hakemiseen ja tarkkailusuunnitelman hyväksyttämiseen riittävän ajoissa.

Lisäksi on hyvä varmistaa, että vuoden 2024 historiallisten päästötietojen raportointiin tarvittavat tiedot ovat saatavilla esimerkiksi yrityksen tietojärjestelmissä. Haasteita valmistautumiseen tuo tosin se, että uusi laki on vasta valmisteilla ja tarkempia viranomaisohjeita saataneen vasta loppuvuodesta.

Olethan yhteydessä, jos tarvitset apua uuden lainsäädännön vaikutusten arvioinnissa, toiminnan suunnittelussa ja viranomaisvelvoitteiden täyttämisessä.

Hanne-Riikka Nalli

Valmisteverotus

+358 20 787 7000

hanne-riikka.nalli@pwc.com

Hugo Stenberg

Vastuullisuusneuvonta

+358 20 7877102

hugo.stenberg@pwc.com