Virvoitusjuomaveron porrastaminen etenee, uusi hallituksen esityksen luonnos lausuttavana
Virvoitusjuomaveron porrastaminen tuotteen sokeripitoisuuden mukaan on ollut vireillä jo vuodesta 2023, jolloin vahvistettiin porrastamista koskeva laki. Laki ei kuitenkaan tullut tuolloin vielä voimaan, koska porrastukselle tuli saada Euroopan komission valtiontukihyväksyntä.

Virvoitusjuomaveron porrastaminen tuotteen sokeripitoisuuden mukaan on ollut vireillä jo vuodesta 2023, jolloin vahvistettiin porrastamista koskeva laki. Laki ei kuitenkaan tullut tuolloin vielä voimaan, koska porrastukselle tuli saada Euroopan komission valtiontukihyväksyntä.
Komission vastaus saatiin toukokuussa 2025. Sen mukaan komission valtiontukihyväksyntä on ehdollinen ja se edellyttää muutoksia jo vahvistettuun lakiin. Valtiovarainministeriö on nyt julkaissut luonnoksen virvoitusjuomaverosta annetun lain ja alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain muuttamiseksi. Siinä esitetään selvyyden vuoksi aikaisemmin vahvistetun lain kumoamista ja uuden, komission edellyttämät muutokset sisältävän lain säätämistä. Samassa yhteydessä esitetään myös veron korottamista ja muutoksia vähän alkoholia sisältävien juomien verotukseen.
Hallituksen esityksen luonnoksesta voi antaa lausuntoja 6.8.2025 asti. Lausuntopyyntö ja hallituksen esityksen luonnos on luettavissa valtioneuvoston hankesivustolla.
Virvoitusjuomaveron rakenteelliset muutokset
Hallituksen esityksen luonnos sisältää seuraavat olennaisimmat muutokset nykyiseen virvoitusjuomaverolakiin:
- Virvoitusjuomavero porrastetaan tuotteen sokeripitoisuuden mukaan kuuteen verotasoon.
- Kiinteiden juoma-ainesten vero porrastetaan nestemäisten tuotteiden tavoin ja niiden verotuksessa siirrytään painoperusteisesta verotuksesta valmiin juomamäärän verotukseen.
- Pakkaamattomista juomista kannetaan alimman verotason mukainen vero, eikä niiden sokeripitoisuutta tarvitse määrittää. Pakkaamattomilla juomilla tarkoitetaan esimerkiksi kaupoissa ja kahviloissa valmistettavia juomia.
- Maitoa vastaavien kasvipohjaisten tuotteiden verottomuuden edellytyksiä täsmennetään siten, että tuotteille asetetaan kalsiumin vähimmäismäärävaatimus (119 mg/110 ml).
- Verottomuuden piiriin lisätään tullitariffin ryhmään 7 kuuluvat palkokasveihin pohjautuvat juomat, kuten härkäpavuista valmistetut maitoa vastaavat juomat. Juomien tulee täyttää myös muut verottomuuden edellytykset, joiden mukaan tuotteiden on oltava maustamattomia, niiden on sisällettävä kalsiumia laissa säädetty vähimmäismäärä ja niiden sokeripitoisuus ei saa ylittää verottomuudelle säädettyä raja-arvoa.
- Pakattu vesi tulee veron piiriin myös yli viiden litran pakkauksiin pakattuna.
Selvyyden vuoksi laissa esitetään säädettäväksi myös, että kahvi, tee, kaakaojauhe ja niistä valmistettavat kuumat juomat eivät kuulu lain soveltamisalaan. Kyse on lain tulkintaa selventävästä maininnasta, joka ei muuta näiden tuotteiden nykyistä verokäsittelyä.
Virvoitusjuomaveron korotus
Vuoden 2023 lainmuutos tehtiin kustannusneutraalisti siten, että virvoitusjuomaveron kokonaistuotto ei olisi muuttunut, vaikka yksittäisten tuotteiden vero olisi joko noussut tai laskenut veroluokasta riippuen. Pääministeri Orpon hallitus on päättänyt virvoitusjuomaveron korotuksista sekä vuonna 2023 laaditussa hallitusohjelmassaan, että vuosien 2024 ja 2025 kehysriihessä, mutta korotukset ovat jääneet odottamaan porrastettua mallia koskevaa valtiontukihyväksyntää.
Nyt julkaistun hallituksen esityksen luonnoksen mukaan yhteenlaskettu tuottotavoite täyttyy, jos verotuotto nousee laskennallisesti 110 miljoonaa euroa. Virvoitusjuomaveroa esitetään korotettavaksi siten, että kaikkien vuoden 2023 porrastetun verotaulukon mukaisia verotasoja korotetaan 11 sentillä litraa kohden. Korotus on siten yhtä suuri kaikissa veroluokissa.
Nykyisiin, porrastamattomiin verotasoihin nähden muutos on suurin sokerittomilla juomilla ja runsaasti sokeria sisältävillä juomilla. Jos taas muutosta verrataan vuonna 2023 vahvistetun lain mukaisiin porrastettuihin verotasoihin, vero nousee suhteellisesti eniten sokerittomilla tuotteilla ja vaikutus pienenee sokeripitoisuuden noustessa.
Alkoholiveron korotus
Virvoitusjuomaveron lisäksi korotusta esitetään myös alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annettuun lakiin. Korotus kohdistuisi vähän alkoholia sisältäviin käymisteitse valmistettuihin tuotteisiin, joiden alkoholipitoisuus on 1,2–2,8 %. Korotus tehdään, jotta näiden tuotteiden vero ei jäisi selvästi alemmaksi kuin paljon sokeria sisältävien virvoitusjuomien vero. Alkoholiveron korotus olisi 18 senttiä litralta, eli 50 % nykyiseen verotasoon nähden. Korotuksen verotuottovaikutusta pidetään esityksen mukaan hyvin vähäisenä.
Miten muutokset vaikuttavat yrityksiin?
Ehdotettujen muutosten on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2026 alussa. Koska komission päätös veromallin valtiontukihyväksynnästä on jo saatu ja siinä todetut muutostarpeet otetaan huomioon valtiovarainministeriön uudessa hallituksen esityksen luonnoksessa, uutta valtiontukihyväksyntäkierrosta ei tarvita. Virvoitusjuomaveroa maksavien yritysten on siten hyvä aloittaa veromuutoksen valmistautuminen viimeistään kesälomien jälkeen.
Uusi porrastettu veromalli edellyttää toimijoilta tuotteiden luokittelua sokeripitoisuuden perusteella tuotteisiin sovellettavien verotasojen määrittämiseksi. Kiinteitä juoma-aineksia kulutukseen luovuttavien yritysten tulee muuttaa tuotteiden verolaskenta perustumaan valmiin tuotteen sokeripitoisuuteen. Veron määrittäminen kiinteälle tuotteelle edellyttää jatkossa sekä tuotteen sekoitussuhteen että valmiin juoman sokeripitoisuuden määrittämistä.
Maustamattomia kasvipohjaisia juomia kulutukseen luovuttavien toimijoiden on syytä tarkastaa tuotteidensa kalsiumpitoisuus. Hallituksen esityksen luonnoksen mukaan verottomuus myönnetään jatkossa vain kalsiumin vähimmäismäärän ylittäville tuotteille.
Kaikki pakattu vesi tulee luonnoksen mukaan virvoitusjuomaveron piiriin. Virvoitusjuomaveroa on jatkossa maksettava myös yli viiden litran vähittäismyyntipakkaukseen pakatusta vedestä. Pakattua vettä kulutukseen luovuttavien toimijoiden tulee tehdä tarvittavat muutokset myös isompien vesipakkausten verottamiseksi.
Lainmuutos voi aiheuttaa päivitystarpeita esimerkiksi yritysten tietojärjestelmiin, hinnoitteluun ja veroilmoitusten tietojen raportointiin käytettäviin järjestelmiin. Jos virvoitusjuomaveron alaisia tuotteita käytetään esimerkiksi muiden tuotteiden raaka-aineena, yritysten on myös hyvä varmistaa veron noustessa, että verottomuus toteutetaan joko verottoman varaston tai palautusmenettelyn avulla.
