- Aiheet
B2B-transaktioissa saa vaatia sähköistä laskutusta huhtikuusta lähtien
Huhtikuusta 2019 lähtien valtion keskushallintoviranomaisilla ja yhteishankintayksiköillä on ollut velvollisuus ottaa vastaan ja käsitellä sähköisiä laskuja. Huhtikuusta 2020 lähtien yritykset voivat vaatia toimittajia lähettämään heille sähköisiä laskuja Euroopan ja Suomen standardien (Finvoice 3.0 and TEAPPSXML 3.0) mukaisesti. Valtionhallinto on päättänyt omalta osaltaan helpottaa yritysten selviämistä koronavirusepidemian aikana hyväksymällä toistaiseksi myös Eurooppa-normia vastaamattomia, vanhempia verkkolaskuversioita.
Tämä muutos on uusi askel kohti siirtymistä kokonaan automatisoituun taloushallintoon niin julkisella kuin yksityiselläkin sektorilla. Ostolaskujen verkkolaskutavoite (95 %) on ollut valtionhallinnon yhteisenä tavoitteena jo vuodesta 2017.
Taloushallintoliiton tutkimuksen mukaan ohjelmistoyrityksillä, jotka toimittavat tilitoimistoille taloushallintojärjestelmiä, on hyvät valmiudet tuleviin muutoksiin. Verkkolaskutus tehostaa laskujen edullista käsittelyä, pienentää taloushallinnon järjestelmien kehittämisestä johtuvia kustannuksia ja mahdollistaa sujuvaa raportointia. Jotta voidaan varmistua siitä, että yritys saa kaiken irti verkkolaskutuksesta, kannattaa talous- ja IT-tiimien yhdessä suorittaa seuraavat toimenpiteet:
- Seurata jatkuvasti verkkolaskutuksen kautta tuotetun datan laatua
- Tarkistaa verkkolaskutuksen yhdenmukaisuutta Suomen lainsäädännön kanssa, erityisesti tilanteissa, joissa yrityksen toiminta laajenee tai yritys siirtyä toiseen taloushallintojärjestelmään
- Kouluttaa ERP-järjestelmien käyttäjiä käsittelemään verkkolaskuja ja tunnistamaan virheellisesti laadittuja laskuja.
Ota yhteyttä:
Jari Kärkkäinen, Tax Technology
jari.k.karkkainen@pwc.com
puh. 020 787 7487
Alexandra Shtromberg, Tax Technology
alexandra.shtromberg@pwc.com
puh. 020 787 7792