Ensimmäiset kolme kuukautta Tulorekisterin kanssa

27.3.2019  |  Blogi, Verotus

Olen ollut äärimmäisen otettu Verohallinnon ja muiden tulorekisterin tietoja käyttävien tahojen panostuksesta Tulorekisteri-hankkeeseen. Tulorekisterin dokumentointiprojekti on ollut varmasti valtava urakka, puhumattakaan kaikesta siitä mitä on tapahtunut taustalla. En ole laskenut, mutta olen varma, että yleisluontoisia ja yksityiskohtaisia ohjeita on laadittu yhteensä tuhansia sivuja suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, saameksi, viroksi, kiinaksi ja venäjäksi.

Olemme lukeneet näitä yllä mainittuja ohjeita tarkkaan myös täällä PwC:llä, kun olemme törmänneet vähän väliä johonkin erityistapaukseen. Näissä kansainvälisiin tilanteisiin liittyvissä tapauksissa raportointi ei olekaan ollut aivan yksinkertaista. Raportointiongelmien osalta on jälkikäteen selvinnyt, että palkanlaskentaohjelma ei olekaan ollut ihan tilanteen tasalla, vaan se on tarvinnut versiopäivityksen, ennen kuin raportointi on saatu hoidettua. Näistä haasteista kertoo myös omaa kieltään se, että jossain vaiheessa alkuvuotta 2019 palkanlaskentaohjelmaan tuli ohjelmistopäivityksiä melkein viikoittain.

Vaikeuksia on myös tuottanut se, että jossain kohdissa Tulorekisterin yksityiskohtaiset ohjeet ovat olleet ristiriidassa voimassa olevan lainsäädännön kanssa. Muun muassa Ennakkoperintäasetuksessa olevia helpotuksia ei näytetä huomiotavan ainakaan kaikilta osin Tulorekisteriohjeiden ohjeissa ja esimerkeissä.

Kilometrikorvausten ja päivärahojen ilmoittaminen näiden tosiasiallisen maksupäivän mukaan on osoittautunut haastavaksi, jos maksukäytäntö on ollut sitä, että matkalaskujen perusteella verottomia kustannuskorvauksia maksetaan kolme kertaa viikossa. Kun jokaisesta maksupäivästä pitäisi antaa erillinen raportti, niin tällä käytännöllä työnantajan pitäisi antaa tusinan verran erillisiä palkkaraportteja kuukautta kohden. Tämän välttämiseksi ei ole oikein muuta keinoa kuin harventaa maksupäivät esim. kahteen päivään kuukaudessa.

Huolimatta näistä edellä mainituista seikoista, tuntuu kuitenkin siltä, että Tulorekisteriuudistus on hyvä asia ja tulee helpottamaan raportointia pitkällä juoksulla.

Mutta kunnes tämä on täyttä totta ja osaamme hyödyntää Tulorekisteriä parhaalla mahdollisella tavalla, muista nämä elämää helpottavat asiat:

  • Älä hätäile! Jos palkkaraportti ei mene läpi Tulorekisteriin, niin syy voi olla aivan yhtä hyvin ohjelmavirheessä, ei sinussa!
    • Tarkista yksityiskohtaiset ohjeet osoitteesta vero.fi/tulorekisteri.
    • Tarkista palkanlaskentaohjelman valmistajan tuesta, onko ongelma tiedossa/päivitystä tulossa.
  • Tulevissa ongelmatapauksissa tarkista aina Tulorekisteriohjeista, onko ohjetta päivitetty – älä luota muistiisi tai vanhoihin printteihisi.
  • Osallistu Verohallinnon järjestämiin verkkokoulutuksiin Tulorekisteri-ilmoittamisesta. Jos missaat koulutuksen, voit aina katsella ja kuunnella koulutuksen jälkikäteen tallenteena.
  • Jos yllä mainitut eivät auta, voit ottaa yhteyttä PwC:n ennakkoperintä- ja palkkahallintoasiantuntijoihin. Selvitetään yhdessä oikea tapa ilmoittaa!

 

Kirjoittaja Harri Hirvonen on ennakkoperinnän ja kansainvälisen henkilöverotuksen asiantuntija ja PwC:n ulkoisten palkkahallintopalveluiden esimies.

Jätä kommentti

(* merkityt kentät ovat pakollisia. Sähköpostiosoitetta ei julkaista kommentin yhteydessä.)