PwC liikkuu Tukikummien ja nuorten hyväksi
Hyväntekeväisyys ja työhyvinvointi kietoutuvat jälleen yhteen, kun Tukikummit-säätiö käynnistää toista kertaa historiassaan laajan kampanjan vähävaraisten lasten ja nuorten hyväksi. Viime vuoden onnistunut kampanja tuotti 100 000 euroa, ja tänä keväänä tavoite on entistä kunnianhimoisempi: kerätä liikuntakilometrejä yli 150 000 euron verran. PwC on ollut kampanjassa mukana alusta asti.

Hyväntekeväisyys ja työhyvinvointi kietoutuvat jälleen yhteen, kun Tukikummit-säätiö käynnistää toista kertaa historiassaan laajan kampanjan vähävaraisten lasten ja nuorten hyväksi. Viime vuoden onnistunut kampanja tuotti 100 000 euroa, ja tänä keväänä tavoite on entistä kunnianhimoisempi: kerätä liikuntakilometrejä yli 150 000 euron verran. PwC on ollut kampanjassa mukana alusta asti.
Tukikummien, CapManin ja PwC:n keväällä 2024 ideoiman kampanjan ytimessä on osallistava hyväntekeväisyys. Ajatuksena on yhdistää yritysten työntekijät, asiakkaat ja yhteistyökumppanit kartuttamaan lahjoitussummaa liikuntasuorituksillaan – jokainen juostu tai kävelty kilometri tuo lisää varoja nuorten harrastusmahdollisuuksiin. Tämän vuoden kampanja käynnistyy maaliskuussa ja huipentuu Helsinki City Running Day -tapahtumaan 17.5.
Yhdessä paremman tulevaisuuden puolesta
#Steps4Tukikummit-kampanja tarjoaa konkreettisen tavan tehdä hyvää. Osallistuvat yritykset eivät ainoastaan tue lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksia, vaan myös vahvistavat oman henkilöstönsä hyvinvointia, yhteishenkeä ja sitoutumista yrityksen arvoihin. Kampanja toimii esimerkkinä siitä, miten vastuullinen liiketoiminta voi luoda arvoa sekä yhteiskunnalle että yritykselle itselleen.
Kampanjassa alusta asti mukana ollut PwC ei epäröinyt yhteistyön jatkamista.
”Kampanja sai jo viime vuonna innostuneen vastaanoton henkilökunnaltamme, sillä halu auttaa lapsia ja nuoria on noussut toistuvasti toivelistan kärkeen hyväntekeväisyyskohteita valitessamme. Hyvän tekemisen lisäksi haluamme tukea työhyvinvointia ja lisätä työntekijöidemme välisiä kohtaamisia, mihin yhteiset hetket liikkumisen parissa luovat oivan mahdollisuuden”, PwC Suomen toimitusjohtaja Kauko Storbacka sanoo.
Vuoden 2025 #Steps4Tukikummit-kampanja tuo yhteen viisi yritystä: PwC:n lisäksi mukana ovat Aktia, CapMan, Otava Konserni ja SAM Headhunting Finland.
”On innostavaa nähdä, kuinka yhä useampi yritys on lähtenyt mukaan tukemaan tätä merkityksellistä asiaa. #Steps4Tukikummit-kampanja ei ainoastaan kerää varoja, vaan myös vahvistaa työyhteisöjä ja lisää ymmärrystä nuorten syrjäytymisen ehkäisyn tärkeydestä”, sanoo Tukikummit-säätiön hallituksen puheenjohtaja Joakim Frimodig.
Syrjäytymisen torjuminen alkaa harrastusmahdollisuuksista
Suomessa joka kymmenes lapsi elää perheessä, jossa tulot eivät riitä peruselintason ylläpitämiseen. Samalla monien harrastusten vuosikustannukset ovat nousseet huomattavasti: esimerkiksi pelkästään joukkuelajien vuosimaksut sulkevat monet vähävaraiset perheet harrastustoiminnan ulkopuolelle.
Tutkimusten mukaan harrastaminen on yksi tehokkaimmista keinoista ennaltaehkäistä syrjäytymistä, sillä se vahvistaa nuorten itsetuntoa, lisää sosiaalista yhteenkuuluvuutta ja tarjoaa tavoitteita sekä onnistumisen kokemuksia.
”Olen ylpeä siitä, että kampanja laajenee ja voimme tarjota yhä useammalle lapselle mahdollisuuden toteuttaa itseään. Harrastukset ovat paljon enemmän kuin vapaa-ajanviettoa – ne ovat keino rakentaa itseluottamusta, ystävyyssuhteita ja tulevaisuuden uskoa”, sanoo Tukikummit-säätiön toimitusjohtaja Emilia Åberg.
Vuonna 2007 perustettu Tukikummit-säätiö sai alkunsa Sauli Niinistön, Sari Baldaufin, Björn Wahlroosin ja Hjallis Harkimon aloitteesta. Säätiö on sitoutunut tarjoamaan suoraa tukea vähävaraisille lapsille ja nuorille erityisesti harrastuskustannuksiin. Vuoteen 2024 mennessä Tukikummit-säätiö on jakanut jo yli 7 miljoonaa euroa avustuksina, ja uuden kampanjan myötä tavoite on kasvattaa avustussummaa entisestään.
