Verorintamalla selkenevää

28.5.2015  |  Blogi, Verotus

Tuleva perussinimultahallitus julkaisi hallitusohjelmansa ja verolinjauksensa eilen.

Vaikka linjaukset ovat tässä vaiheessa vielä osin strategisia eli yksityiskohtia tarkennetaan ja vaikka poliitikkojen edunvalvontatahoja ajatellen sorvaamia ”laaditaan selvitys”-kohtia on muutama mukana, yksi asia näyttää lupaavalta: veropolitiikan rintamalla tyyntyy. Siniset korkeapaineet ja punaiset matalapaineet eivät enää törmäile hallitsemattomasti, vaan kesää kohti kuljetaan poutaisissa tunnelmissa.

Päättyneen hallituskauden myrskyissä tehtiin ainakin 52 verolakien muutosta koskien yritys- ja henkilöverotusta. Tässä luvussa eivät ole mukana alvin tai erilaisten valmisteverojen muutokset eivätkä verotusmenettelyä koskevat muutokset.

Salamasta sanotaan, ettei se iske kahdesti samaan paikkaan. Noista viime vaalikaudella välähtäneistä 52 verosalamasta 13 eli neljännes todisti tuon luonnonlain vääräksi. Esimerkiksi edustuskulusalama leiskahti ensin polttaen koko vähennysoikeuden poroksi ja sitten seuraavana vuonna sytyttäen sen taas 50-prosenttisesti lepattavaan liekkiin. Neljännes hallituksen päätöksentekovoimasta siis käytettiin väliaikaisten tai peruttujen veromuutosten mestarointiin.

Juha Sipilän hallituksen ohjelmassa on 13 yritys- ja henkilöverotusta koskevaa päätöstä – eli yhtä monta kuin edellinen hallitus pyörsi. Toki neljän vuoden aikana erilaisia yksityiskohtia ehtii epäilemättä tulla lukuisa joukko, mutta tärkeintä on, että ne osoittavat samaan suuntaan eli eteenpäin.

Ansiotuloverotukseen tulee kipeästi kaivattua kevennystä ennen kaikkea pieni- ja keskituloisille. Työn tekemiseen kannustamisen näkökulmasta kevennykset tosin olisivat saaneet olla merkittävämpiä ja ulottua läpi koko tuloskaalan. Päinvastoin tuloskaalan yläpään ”solidaarisen” raippaveron voimassaoloaikaa pidennetään vuoteen 2019.

Yksityisyrittäjät ja avoimet ja kommandiittiyhtiöt saavat pienen tsemppiluonteisen verohelpotuksen. Sukupolvenvaihdosten verotusta sanotaan helpotettavan pikkuisen. Se tarkoittanee perintö- ja lahjaveroprosentin vähäistä alennusta, joka ei maata merelle vie mutta osoittaa ymmärrystä ongelmallista tilannetta kohtaan.

Veronkiristykset kohdistuvat lähinnä erilaisiin ihmistä tai ympäristöä rasittaviin paheisiin, kuten tupakkaan ja sähköön. Myös omistusasuminen pääsee näiden paheiden joukkoon, kun asuntolainan korkovähennys häviää vähitellen melkein kokonaan. Samoin kiinteistövero nousee.

Kiristysten suuntautuminen on ymmärrettävä, sillä kulutus on hitaasti liikkuva veropohja. Kulutus ja ihmisten paheet pysyvät Suomessa paljon varmemmin kuin esimerkiksi pääoma tai yritysten voitot.

Yritysveropohjan tiivistäminen voisi pahaenteisesti viitata VM:n virittelemään ja laajalti alas ammuttuun liiketoimien uudelleenluonnehdintaa koskevaan sääntelyyn. Toivoa herättää se, että tuo tiivistysoperaatio sanotaan tehtävän Suomen kansainvälinen kilpailukyky huomioiden.

Suomen veropolitiikan ilmapuntari osoittaa siis poutaantuvaa – lähinnä hallitusohjelman selvitetään-kohdat voisivat tuoda yllätystuulia. Maailmalla sen sijaan riittää myräköitä yllin kyllin: BEPSin boforit eivät lopu kesken, FATCA jättää föhn-tuulet kakkoseksi ja MAP-myräkät voivat olla ärhäköitä. Nämä kaikki rantautuvat myös Suomeen. Kun meidän verosäämme on vakaa, maailman myrskyt on helpompi kestää.

Aurinkoista kesän odotusta kaikille.

Simo Valtti

Veroneuvonta

+358 (0)20 787 7911

  

Jätä kommentti

(* merkityt kentät ovat pakollisia. Sähköpostiosoitetta ei julkaista kommentin yhteydessä.)