Yksi SAP-ratkaisu sähköiselle laskutukselle ja veroraportoinnille
Mitä hyötyä vero- ja taloushallintotiimeille on uudesta SAP-ratkaisusta, jonka tavoite on hallita transaktioihin liittyviä sähköisiä asiakirjoja, kuten sähköisiä laskuja sekä varmistaa sujuva viranomaisraportointi S/4HANA -ympäristössä? Tässä blogissa paneudumme aiheeseen.
Mitä hyötyä vero- ja taloushallintotiimeille on uudesta SAP-ratkaisusta, jonka tavoite on hallita transaktioihin liittyviä sähköisiä asiakirjoja, kuten sähköisiä laskuja sekä varmistaa sujuva viranomaisraportointi S/4HANA -ympäristössä? Tässä blogissa paneudumme aiheeseen.
SAP Document and Reporting Compliance on uusi raportointiratkaisu, joka yhdistää SAP Document Compliance- ja Advanced Compliance Reporting -ratkaisut yhdeksi paketiksi, jonka voi ottaa käyttöön S/4 HANA On Premise- ja Cloud-ympäristöissä. Se toimii sähköisen laskutuksen käsittelyn ja reaaliaikaiseen viranomaisraportoinnin keskitettynä paikkana. Ratkaisu mahdollistaa myös loppukäyttäjille kyvyn työstää ad hoc -raportteja omien tarpeiden mukaan.
SAP Document and Reporting Compliance auttavat varmistamaan yrityksenne kyvyn vastata globaalisti kasvaviin jatkuvan raportoinnin vaatimuksiin sekä yhtenäistämään compliance-prosessit eri yksiköissä.
Miksi ottaa käyttöön SAP Document and Reporting Compliance?
- Standardisoitu datan syöttö. Viranomaisraportointi perustuu sähköisiin asiakirjoihin ja kirjanpito- ja logistiikka-asiakirjoihin. Niiden hallinta toteutuu samassa ratkaisussa, jotta voidaan varmistaa aikataulun mukainen datansiirto ja minimoida manuaalisten syöttövirheiden riskit
- Globaali holistinen näkymä. Fiori-sovelluksen avulla konfigurointi ja datan tarkistus on sujuvaa ja vastaa eri lainsäädäntöjen ja oikeuskäytäntöjen tarpeita
- Compliance-prosessien tehostaminen ja standardisointi ympäri maailmaa sekä verotiimin toimintojen tehostaminen
- Yhtenäistetty ja joustava käyttäjäkokemus. Selaimen ja näkymien kautta yrityksenne asiantuntijat pääsevät helposti hallinnoimaan raportointiprosesseja alusta loppuun, aina datan validoinnista tilien tarkastamiseen saakka
- Joustavuus. Ratkaisussa on helppo luoda räätälöityjä näkymiä, jotka perustuvat yrityksen omiin tietolähteisiin sekä päivittää jo valmiita raportteja lainsäädäntömuutosten valossa. Raporttien hallinta hoituu suoraan selaimessa. Taloushallintoasiantuntijat voivat myös hoitaa manuaaliset korjaukset suoraan ratkaisun sisällä
- Sähköinen viranomaisraportointi. Tietyissä maissa onnistuu raporttien lähettäminen sähköisesti suoraan viranomaisille SAP Document and Reporting Compliance -ratkaisusta käsin.
Miten päästä alkuun SAP Document ja Reporting Compliance -ratkaisun käytössä?
- Suunnittele data-arkkitehtuuri. On tärkeää pohtia, mitä dataa on tulossa SAP Document and Reporting Compliance -ratkaisuun ja määrittää, miten datan haku ulkopuolisista tietolähteistä tapahtuu
- Suunnittele käyttöönottostrategia. Käyttöönoton suunnitteluvaiheessa kannattaa määrittää, missä maissa ratkaisun pilotointi aloitetaan. Pilottivaiheen maat voivat jatkossa tukea muita maita käyttöönotossa. Ajan mittaan SAP Document and Reporting Compliance korvaa vanhat raportit (kuten RFUMSV00 VAT Report)
- Määrittele tukimalli. Tunnista henkilöt, jotka vastaavat ratkaisun ylläpidosta ja SAP Document and Reporting Compliance -ratkaisuun integroiduista tietolähteistä. Tämän lisäksi kannattaa luoda omat koulutuspolut eri käyttäjärooleille
Asiantuntijamme voivat auttaa nykytilanteen kartoittamisessa sekä vaatimusten määrittelyssä (S/4HANA -käyttöönottohankkeen aikana tai sen jälkeen). Voimme myös varmistaa ratkaisun sujuvan käyttöönoton koordinoimalla käyttäjätestausta ja -koulutusta.
Tämä blogi on osa SAC-aiheista kirjoitussarjaa. Lue muut osat:
- Kehitä yrityksesi analytiikkakyvykkyyttä S/4HANA -hankkeen yhteydessä: SAP Analytics Cloudin käyttöönoton suunnittelu
- SAP Analytics Cloudin käyttöönotto: tuumasta toimeen, suunnitelmasta käytäntöön
- Laajenna SAP Analytics Cloud:n käyttöä yrityksessäsi
Alexandra Shtromberg