Framery myi puhelinkopit Twitterille ja Morgan Stanleylle

1.2.2016  |  Artikkelit, Kasvu ja kansainvälistyminen

Puhelinkoppi ei ole retroa, kun tekijänä on tamperelainen Framery. Yritys valmistaa neliömetrin kokoisia ja sitä isompia äänieristettyjä koppeja avokonttoreihin. Markkinat ovat kansainväliset ja kovassa kasvussa.

Ajattelin, että näiden tyyppien ajattelumaailmassa oli jotakin tosi pahasti pielessä.

Tamperelaisen Framery Acousticsin toimitusjohtajaa Ossi Paijaa naurattaa, kun hän kertoo kaksikosta Vesa-Matti Marjamäki & Samu Hällfors. Vanhat tutut olivat kertoneet tuolloin Paijalle uudesta bisneksestään, puhelinkoppien valmistuksesta.

Ennen puhelinkoppia he olivat ehtineet kehittää mobiilin saunan, mutta tällä kertaa tarkoitus oli tehdä bisneksestä isompaa.

Seurasin yrityksen kehittymistä vierestä ja näin, miten sisukkaasti he puskivat asiaansa eteenpäin, Paija kertoo.

Avokonttoreiden puhelinkoppeja valmistava Framery oli aloittanut toimintansa 2010. Ossi Paijan käsitys perustajien ajattelumaailmasta muuttui nopeasti, ja hän aloitti yrityksen toimitusjohtajana 2014. Aiempaa kokemusta hänellä on muun muassa Koneelta.

Kahden viime vuoden aikana Framery on Paijan mielestä muuttunut yhä enemmän oikeaksi yritykseksi. Häröily on jäänyt vähemmälle, ”vaikka ketteryys on pysynyt muutoksessa mukana”.

Oikean yrityksen toimintaan kuuluu toimitusjohtajan mielestä esimerkiksi se, että Framery päätti vuosi sitten keskittyä yhteen ainoaan tuoteperheeseen. Tuolloin yrityksellä oli niitä 14.

Samalla lopetimme myyvimmän tuotteen, nelikulmaisen kopin, valmistuksen.

Kaikki voimat suunnattiin tuotteeseen, josta asiakkaat selvästi pitivät. Kun he olivat ostaneet yhden, he ostivat lisää.

Keihäänkärkituote suunniteltiin vielä kertaalleen huolellisesti uudestaan.

Kotimaan ja ulkomaan markkinoille ryhdyttiin kauppaamaan yhden hengen pyöreäkulmaista puhelinkoppia. Suomalaisille toimistoille suunnattiin lisäksi 3–4 hengen minineuvotteluhuone.

Hiljaisuus käy kaupaksi

Hiljaisuuden markkinat, Frameryn nimeäminä silent tech ja shape of silence, ovat kasvaneet nopeasti. Kun viime vuonna liikevaihto oli 1,2 miljoonaa euroa, tämän vuoden luvuksi Paija kertoo reilut 5 miljoonaa.

Olemme kasvaneet kaikessa hiljaisuudessa, Paija heittää.

Tulevaisuus näyttää sitä paremmalta, mitä enemmän töitä tehdään avotilassa. Ihmiset tarvitsevat paikan, jossa voi soittaa rauhassa puhelun tai käydä kehityskeskustelun.

Frameryn puhelinkoppeja on myyty kotimaan lisäksi muihin Pohjoismaihin, Pohjois-Amerikkaan ja Keski-Eurooppaan, mutta myös Kaukoitään ja Australiaan.

Puhelinkopit tuovat rauhaa ja hiljaisuutta muun muassa Twitterin ja Morgan Stanleyn toimitiloihin sekä kotimaassa muun muassa DNA:n, Metson ja Siemensin tiloihin.

Kopit suunnitellaan ja valmistetaan edelleen Tampereella lähes täysin suomalaisista raaka-aineista. Esimerkiksi runko rakennetaan suomalaisesta koivuvanerista.

Eikö missään myydä puhelinkoppeja?

Frameryn bisnesidea syntyi Tampereen teknillisessä yliopistossa opiskelleiden Marjamäen ja Hällforsin kesätyöpaikassa. Puhelimeen kovaa kailottava esimies kuittasi häntä hiljaisemmaksi hyssytelleille, että keksikää mulle jokin paikka hoitaa puhelut.

Pomo piti saada puhelinkoppiin. Kun Marjamäki ja Hällfors eivät löytäneet markkinoilta sopivaa, he päättivät alkaa työstää sellaista. Yhteinen firma aloitti klassisesti Marjamäen isän autotallissa.

Ennen oikean puhelinkopin kokoonpanon syntymistä paloi aikaa, hermoja ja rahaa. Sukulaisilta sai pikkuvippejä, ja projektiin saatiin myös Finnveran rahoitusta. Mutta tiukkaa teki senkin jälkeen, kun tuote oli saatu kuntoon.

Perustajien mieleen on jäänyt elävästi muun muassa Vaasan-keikka joulun alla 2014, kun he lähtivät kuljettamaan hankkimallaan pakettiautolla puhelinkoppia Wärtsilälle.

Keli oli karmea, ja pissapoika levitti tuulilasiin mustaa töhnää, joka huoltoaseman pihassa paljastui jarrunesteeksi. Tarvittiin tärpättiä ja raivoisaa hinkkausta, jotta matkaa päästiin jatkamaan.

Kaikki ei mennyt ohjekirjan mukaan perilläkään, sillä asennus ei onnistunut ilman ylimääräistä säätämistä ja rälläkkää.

Monelle tarinalle pystyy nykyään nauramaan, vaikka äärimmäisen tiukkaan alun tahtiin kuului muun muassa kahden vuoden tauoton työputki ja burnout.

Lisää ergonomiaosaamista Martelalta

Frameryläisiä on nykyään vuokraihmiset mukaan luettuina noin 30. Kopit rakennetaan ja asennetaan moduuleista, joita valmistaa vajaat kymmenen suomalaista pääalihankkijaa.

Avokonttoreiden lisäksi Frameryn puhelinkoppeja ovat tilanneet koulut ja kirjastot. Helmikuun alussa Tukholman messuilla esitellään tuoteperheen uusin tulokas, kahden hengen hiljainen tila, jota voi käyttää myös tilavana yhden ihmisen työtilana. Sen voi kalustaa myös neuvotteluhuoneeksi, johon mahtuu tilapäisesti jopa neljä ihmistä.

Meillä on nyt draivi päällä. Saimme syksyllä ergonomiaosaamista vahvistamaan Martelan pitkäaikaisen muotoilujohtajan Pekka Toivolan, Paija kertoo.

Markkinoille on tullut kilpailijoita, mutta osa on joutunut toteamaan, että tällainen tuote on yllättävän vaikea saada toimimaan. Hyvä äänieristys on keskeistä, ja ilmanvaihdon on toimittava optimaalisesti, jottei pieni koppi kuumene. Kopin pitää lisäksi näyttää hyvältä, jotta sen kehtaa tuupata keskelle konttoria.

Yhden hengen Frameryn koppi maksaa varustelusta riippuen valmiiksi asennettuna 6 000–8 000 euroa.

Kansainvälisty, mutta varaudu yllätyksiin

Framerylle oli alusta asti selvää, että bisneksestä tehdään kansainvälistä. Samaan pyrkiviä suomalaisia yrittäjiä Paija kehottaa varautumaan yllätyksiin. Kaikkea ei voi mitenkään suunnitella etukäteen.

Mittakaava voi olla aluksi pieni ja keikat vaikka tappiollisia. Silloin kuitenkin näkee ja oppii, Paija sanoo.

Kasvua ja kansainvälistymistä varten oma toimintamalli on viilattava kirkkaaksi ja yksinkertaiseksi. Alussa on syytä selvittää tarkoin myös se, mitä tekee itse ja minkä voi ulkoistaa. Jos kaiken yrittää hoitaa itse, ei pääse parhaaseen lopputulokseen.

Maailmaa eikä myöskään kotimarkkinoita valloiteta, ellei laatu ole kunnossa.

Mikään muu ei puhu niin hyvin tuotteen puolesta kuin sen laatu. Etenkin meidän teollisuuden alalla se on ensiarvoisen tärkeä.

Kirjoittaja: Kirsi Riipinen, Kuvat: Framery

Anne Launis

Veroneuvonta

+358 (0)20 787 8017

  

Jätä kommentti

(* merkityt kentät ovat pakollisia. Sähköpostiosoitetta ei julkaista kommentin yhteydessä.)